lördag 29 januari 2011

inte vet jag...

....om jag får någon blom på rhododendron eller azaleor i år, 
med tanke på framfarten hos odågorna 
med fyra ben och vit svans som härjar fritt på mina domäner?!
Jag har i allafall haft ganska många olika sorters
rhododendron och azaleor planterade
gillar dessa arter
mycket för att de är vintergröna: rhododendron
och dels för den helt makalösa doften hos azaleorna
Men jag hoppas att det bjuds på några blommor trots hård nedbetning
i vilket fall så bjuder jag här på några bilder av 
dessa trevliga växter:

 Rhododendron 'Mist maiden'

 En av mina favoriter av azaleor:
'Northern lights'

 När den inte står i blom så är bladverket utsökt!

 Rhododendron ' Fantastica'
den lever upp till namnet:
den är fantastisk
min planta är inte så stor men trots det så blommade den med 
enormt stora klasar med blommor!

 Rhododendron Luteum
en gul väldoftande azalea

 Detta är oxå en azalea men den är 'namnlös'

 Tror att det är Rhododendron 'Hydon Velvet' men jag är inte säker...

 Azaleaknopp: 'Gibraltar'

Lite suddig bild men det är en liten minirhoddis:
'Mother greer'
helt översållad med blommor, man ser knappt bladverket!
Utsökt som kant eller i stenpartiet!
Rekommenderas!
Hoppas ni får en härlig lördag!
här verkar solen titta fram, hoppas det klarnar upp
känns som om det var länge sedan vi bjöds på sol 
Må väl!
Kram Ullis

1 kommentar:

  1. Skulle du inte vid tillfälle kunna skriva lite om hur du planterar dessa i vilken jord mm nyttigheter som man behöver veta//Britt

    SvaraRadera