söndag 2 januari 2011

En följetong startar; Träden i Blomsterbo

God fortstättning på det nya året!
Undrar just vad detta år ska föra med sig,
visst är det lite spännande att inte riktigt veta?!


Vad jag dock vet är att bloggen Blomsterbo och trädgården Blomsterbo som bloggen handlar om
kommer att leva vidare,
förhoppningsvis kommer båda två att utvecklas på ett positivt sätt!
Bloggen har funnits i drygt ett år (start annandag jul 2009) medans trädgården funnits i
vår ägo sedan 1990.


Nu kanske ni tror att trädgården är dryga 20 år men så är det inte:
mitt trädgårdsintresse har vuxit fram
och de första åren bestod mest av att bygga ut huset
(som är gammalt; den äldsta delen är från slutet av 1700-talet)
så egentligen startade uppbyggnaden av trädgården först 1997
då jag var hemma och var mammaledig med yngsta sonen.
Faktum är att om man tittar på foton från -97
finns det bara några förvuxna äppelträd och gräsmatta,
massor, massor, massor med gräsmatta.
Stod man vid skogskanten såg man utan problem ner till vägen, inte ett träd så långt ögat såg
(erkänner, det var ganska tråkigt- men det är det ändring på nu!)
Sakta men säker började jag plantera lite små perenner
främst grävde jag 'jättelika' rabatter närmast äppelträden
pinsamt, men jag tyckte verkligen att de var stora
verkligheten var att de bara var 40-50 cm breda...
Men med åren kom kunskapen....
trädgård är ju en gård med träd (det hörs ju på namnet)
alltså: vad Blomsterbo behövde var: träd
massor med träd!
Och jag blev fast!
Älskar verkligen träd!
Vill ha fler och fler och fler och fler...
ja, ni förstår väl...
kan inte få för många!
Häng med de närmsta dagarna här på bloggen
för jag tänkte berätta lite om träden i Blomsterbo!
Det blir inte någon presentation av alla träd och buskar i Blomsterbo
(då blir ni nog uttråkade..., jag menar 560 träd och buskar att gå igenom...)
men ett axplock av favoriter blir det!
Hoppas ni vill hänga med?!?
Ha en finfin söndag alla rara!
Kram Ullis




1 kommentar: