lördag 14 maj 2011

På krigsstigen

Lördag och helgfrid till trots
härmed har jag: 
Ulrica, ägarinna till trädgården Blomsterbo
förklarat krig mot Kirskålen
trots otaliga varningar har den lilla fulingen inte
tagit sina invasiva rottrådar och flytt till skogs
så därför återstår numera bara rent
och skärt
KRIG!
Alla vapen är tillåtna
å då menar jag till och med 
round-up
varje vecka hädanefter kommer 
kirskålen att få finna sig i en rejäl dusch 
av detta gift!!!!
För jag ska gå segrande ur detta krig!
Envis som en röd gris
eller åsna
kalla mig vad ni vill
men jag ska vinna!

Tro inte att jag visar några bilder på inkräktaren
det är han inte värd...!
 Det är däremot skogsvallmon
som precis har börjat blomma
 Ajuga Braunhertz likaså
en trevlig marktäckare
 Rosenpionen är underbar
ni har visserligen sett den förrut men den är så fin
så den kan väl få vara med idag oxå

 Fagus sylvatica remelyensis



 Dessutom har bokarna i Blomsterbo slagit ut nu
tänk att jag tycker att det är något alldeles
speciellt med släktet Fagus
Nu ska jag och resten av familjen upp till gården och mota ut 
ungdjuren på ängarna
det blir nog rena vilda västern
Ha en trevlig lördag 
Kram Ullis



4 kommentarer:

  1. Du vinner säkert tillslut! jag kommer själv att ta upp mitt krig mot kirskålen igen inom kort..förbereder mig pyskiskt för tillfället bara, och som sista utväg har jag round-up också..den ska väck nu!

    SvaraRadera
  2. Så vacker Rosenpionen är.Den ser så luftig och skir ut.Skogsvallmon blommar även här hos mej.Hoppas du vinner kriget mot Kirskålen

    SvaraRadera
  3. Var glad om du bara har en front i ditt krig! Här har vi också någon sådan gerillavariant som dyker upp på helt nya ställen utan att man förstår hur de lyckades ta sig dit.Vi har också tagit hjälp av den i ekologiska sammanhang onämnbara...

    SvaraRadera
  4. Lycka till med krigandet! Här väller kirskålen in från alla håll och letar sig till och med in i pallkragarna som jag bottnat med dubbelvikt markväv. Gissar att den är i maskopi med vassen som glatt gör hål i väven utan några som helst svårigheter. Har funderat på att låta grannens getter, men är rädd att det inte bara är kirskålen som stryker med i sådana fall :)

    //Linda

    SvaraRadera