söndag 29 juli 2012

Vågar jag?

Go'kväll!
För två år sedan planterade jag en avenbokshäck,
beställde plantor som i katalogen utlovades vara 50 cm höga
när de anlände var de drygt metern högre
dvs 150 cm...
då tyckte jag att det var toppen!
Men, nu har jag ändrat mig
visserligen blev det ju 'häck' direkt 
men den är ju tämligen gles...
 Så nu till frågan;
vågar jag klippa ner den?
Har hört, sett el läst om några som fick sin avenbokshäck nerbetad av rådjur,
den blev kraftig och tät... (om jag inte minns fel...)
Någon som har erfarenhet av liknande???
Vet mycket väl att man inte ska klippa avenbok förren den är i höjden man vill ha den
men den dör ju inte pga hård beskärning!
Och som den är nu så är den ju inte så snygg precis...
Vad skulle ni göra?
Tacksam för alla tips och råd!

 Härromdagen köpte jag faktiskt två små bollkryss
och satte i min margarinlåda
(de ynkliga penseérena som huserat där sedan tidig vår hade nu gjort sitt)
tyckte de var så söta, rosa med gul mitt!


Nu blommar lavendeln för fullt,
älskar doften!
Måste plocka in en bukett för torkning!!

Nu ska jag sätta mig och rensa kantareller,
hela korgen är full
och mer fanns i skogen
känns hårt att gå förbi fina svampar
men vad gör man när korgen svämmar över?
Som tur är finns det fler dagar att gå till skogs, och nu vet jag minsann
vart de finns!
Ha en skön kväll och tack för att ni tittade in!
Kram Ullis 

2 kommentarer:

  1. Inte bra på det där med avenbok. Kolla med en plantskola.
    Härligt med så många kantareller. Smaklig spis!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Man ska ansa sidorna så blir den tätare. Vart köpte du plantorna ifrån?

    Jag köpte plantor för tre år sedan och de är fortfarande glesa och har haft det tufft med de senaste årens vintrar. Först i år har de tagit sig bra och verkar trivas.

    Lycka tilö på tusen trädgårdar :-)

    SvaraRadera