lördag 6 oktober 2012

Höstfärg på lönnar!

Hej go'vänner!
Idag skiner solen, luften är klar och hög
kallt som attan imorse men nu har temperaturen stigit några grader
på gränsen till frost tidigt i dag men inte riktigt under minusstrecket!
Lönnar, släktet acer, är en riktig favorit hos mig
många har jag planterat
gillar dem bla för deras fina höstfärger
sprakande i gul, rött och nästan svart
Me Like!
 Acer palmatum Koto no ito

 Acer palmatum Nicholsonii

 Acer palmatum Red Wine, men här är jag riktigt osäker på namnet,
plantan är nämligen inköpt hos en snittblomsgrossist 
och jag har sökt på namnet, både i böcker, lexicon och på nätet utan 
att hitta info om den... men hur som helst, fin är den!
 Acer palmatum Ornatum
 Acer palmatum oridana nishiki
 Acer palmatum Jacobsen
 Acer palmatum Tsumagaki
 Acer palmatum Garnet
 Acer palmatum pung kil
 Acer palmatum inaba shidare
Acer palmatum Osakazukii
Alla lönnar är så fina,
särskilt nu på hösten
extra vackra när solen skiner och får bladen att glittra
och spraka!
Ha en fin dag!
Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Wow, jag är så imponerad över ditt aboretum! Min personliga favvis av dessa är Osakazuki. Den har "allt" en japansk lönn ska ha.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller verkligen med dig om att acersläktet är fantastiskt. Härliga bilder på alla olika blad som du visar.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  3. You have a nice collection of Acer palmatum. I like hte deep fiery red of Tsumagaki for fall colour. Inaba Shidare has a nice texture with those finely cut leaves. It would look especially nice next to something with broad leaves.

    I would love to grow some in my grden, but unfortunatley our tempertures are too cold in the winter.

    SvaraRadera