måndag 14 februari 2011

Upphöjd

Hej raringar!
Jag är sur över snön!
Min Ulmus 'Valge' och min Hamamellis 'Virginiana' har 
båda fläkts isär, så det blir till att ta fram sågen
( så fort snön smält lite så jag kommer fram)
och hoppas på att de överlever trots skadorna!

 Häromdagen beskrev jag hur jag gjorde mina surjordsrabatter
tänkte visa några bilder på hur de kan se ut...

 Gör man som jag- inte gräver bort grässvålen 
blir rabatten lite 
'upphöjd'

 Jag tycker att det blir snyggt!
Nedanför torvkanten
 gräver jag bort gräset och täcker med bark


 På barksträngen kör jag med gräsklipparen

 Det blir som små 'öar' i gräsmattan
Men den upphöjda rabatten har fler fördelar:
Den blir mer väldränerad och
den tinar fortare på vårkanten.

Jag försöker blanda olika buskar och träd med rhododendron och perenner.
Att täcka marken med perenner är utmärkt 
det förhindrar verkligen ogräset att växa till:

 Gaulteria procumbens; 'tuvvaktelbär' och nedan
Cornus canadensis; krypkornell är utmärkta
marktäckare i surjordspartier

Ha en fin inledning på veckan!
Nu ska jag fara till Nora för lite uppsatsskrivning!
Kramar Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar