söndag 9 september 2012

Vill ni veta?

Go förmiddag mina vänner!
Burr, imorse var det endast 1 plus grad när jag vaknade
snacka om att det är höst!
På hösten planterar man!
Gräver upp, flyttar och delar på växter som vuxit sig förstora
hamnat på fel plats eller helt enkelt grävs upp och offras för en annan planta
ja, det börjar bli så!
Utrymmet minskar helt plötsligt och jag går runt och funderar
vad kan jag ta bort för att skapa utrymme för mina senaste inköp?
Inser att jag måste börja avverka lite
nej, inte helt såga ner men beskära rejält
stamma upp...osv
Ett stort gigantiskt äppelträd har hamnat på min 'beskära-hårt-radar'
hoppas maken kan tänka sig att hjälpa mig i em...
behövs en rejäl motorsåg (och kunniga händer) för att hantera den
vilket jag inte har!
Tänkte att ni kanske ville veta vad jag köpte hos Tommy Ahnby igår?!
15 plantor kom jag hem med plus två perenner som jag vann i lotteriet
på bussen; Dictamus albus 'rosea' samt saxifraga umbrosa
 Ett Kinesträd; Koelreuteria Paniculata
lite 'känsligt' men jag tänkte inte berätta för det vart det har hamnat
och jag hoppas att ni inte skvallrar...fniss

En gulbrokig hästkastanj

 Och en superläcker blomsterkornell; Cornus kousa 'Wolfs eye'

 En ny cercidiphyllum jap. rotfuchs då min gamla torkade i somras
hur nu det kunde inträffa denna våta årstid...???
Misstänker att det kanske varit någon gnagare på rotsystemet?!
 4 nya hortensior; Forget-me-not, WC Cheju, Rosealba samt Woodlander

 Hittade en ek; Quercus marilandica
en sort med speciella blad
hade aldrig hört talas om den så det blev naturligtvis ett köp!

 3 Magnolior; Lina, Rosemarie x black diva samt Rosemarie x black tulip
just hybriden Rosemarie i olika korsningar lovar väldigt mycket för oss 
som bor på lite nordligare breddgrader
kanske att den kommer fungera tom i zon 4-5 men än så länge 
vet man ju inte riktigt men Tommy berättade om en man i Årjäng som odlade dessa
hybrider med gott resultat!!!
Så spännande!

 2 azaleor följde oxå med: Lemondrop en ljusgul senblommande azalea med fin doft
samt en vintergrön azalea vid namn Alexander
Och till sist Tommys förslag på nått nytt att prova;
Heptacodium miconoides
vet absolut inget om denna annat än Tommys rekommendation
någon som har erfarenhet av detta?
Information tas tacksamt emot!!!

Detta är en bild på mitt stora obeskurna äppelträd 
som jag hoppas kunna få hjälp med i em
nu ska jag göra en äppelpaj sen hoppas jag att
regnskuren som håller på slutar så jag kan gå ut och börja plantera
ha en skön söndag
kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Ser ut som om din söndag är räddad vad gäller aktiviteter.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj vad många fina växter. du hittar säkert bra platser till dem om då får stuva om lite. :)
    Kram Ing-Mari

    SvaraRadera
  3. Hej Ullis!

    Heptacodium kallas jasmintry på svenska. Vi har skrivit om den någon gång i samband med vår årliga knopptoppstävling eftersom den har så läckra kullagerliknande blomknoppar.
    Utslagna blommor har den dock aldrig hunnit få hos oss och den fryser tillbaka lite för mycket för att det ska vara roligt. Än så länge lever den dock, men tyvärr tycks den alltså lite för svår hos oss i zon 4. Hoppas det funkar bättre hos dig i 3:an.
    Marylandeken är också en gnällig typ som både vill ha skyddat läge och full sol och både väldränerat och fuktighetshålland samtidigt - lättare sagt än gjort i Norduppland.:-/

    Bästa hälsningar
    /Arboarkticerna

    SvaraRadera