tisdag 10 april 2012

Aprilväder

Hej vänner!
Gick ut hårt igår och grävde lite till,
for sedan iväg och gjorde av med massa pengar på
markväv, torvblock och rhododendrontorv
allt till mitt 'lilla' bygge.
Kom hem och då föll regnet i en strid ström,
dessutom var det iskallt ute så jag lastade bara av
torvblocken, staplade dem under tak och gick in.
Resten av dagen spenderades inomhus, ständigt tittande ut
för att se om det slutat regna, men
nejdå, det höll på hela eftermiddan och kvällen.
Så tråkigt, var ute en sväng iallafall för att skissa upp den tilltänkta ytan
gick sen in och fortsatte med ritningen.
Det är himla skoj att plantera i tanken,
leka med former och färger
plantor, buskar och träd
göra om och lytta runt.
Visserligen brukar jag hålla på och rita upp rabatter
sen när det är dax för plantering följer jag nästan aldrig ritningen
då blir det helt annorlunda och sen får jag rita om efter planteringen
för en ritning på vad som 'slutligen' planterades är viktigt
inte minst för att man trots allt glömmer vad man planterat var...
Dessutom lade jag en perennabeställning från Albrunna perenner
det blev både det ena och det andra...
Meconopsis sheldonii och betonicifolia, Asarum canadensis,
Höstanemon Prinz Heinric, Hosta pizzazz, Gentiana septemfida,
maclaya, carex morrowi silver sceptre, helleborus foetidus
plus lite till....

 Nu blir det lite arbete på operation, men ikväll ska maken hämta fönstren till mitt 
nya växthus...
blir till att skura dem med målartvätt och sen måla dem vita!
Sen blir det snickra av...
Hoppas att aprilvädret stabiliseras snart så det blir lite behagligare med utomhus jobb...
Ha en bra dag och tack för att ni tittade in!
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Så spännande med en ny rabatt. Det blir roligt att följa hur det blir.

    Vilka fina växter du har beställt.
    Ett nytt företag som jag måste titta in hos.

    Här är det riktigt busväder idag. Snöblandat regn och blåst.
    Jag vill inte gå ut.:o)

    Lycka till med dina projekt.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Alltid kul med nya projekt som innebär fler träd och perenner.
    Du har ju köpt en massa spännande sorter redan.

    Ska bli kul att följa ditt 'bygge'

    Ha det gott!

    SvaraRadera