torsdag 12 april 2012

Fördelen

med att plantera tätt är ju
naturligtvis;
många plantor på liten yta
vilket innebär
att de snabbt växer samman och minskar 'öppen' jord
så att ogräsen inte hinner få fäste...
Men det är även en fördel med att plantera tätt,
ju fler år som går sedan plantering
desto större blir växterna och vips 
så har man 'för stora' plantor
De får nästan inte plats längre...
och då är det bara att gräva en ny rabatt.
 gräva upp några av de plantor som vuxit sig för stora
och plantera i den nya rabatten!
Så praktiskt!
Stora plantor direkt 
för ibland är det ju det man vill ha, inte plantera allt smått
vänta flera år innan det blir som man tänkt sig...ja, nu vet!
Nåväl, idag efter jobbet sken solen, kom hem straxt före sex
skyndade mig in och bytte om till trädgårdskläder...
Sen satte jag igång med surjordspartiet
torvblock sågades, täckbark på gången och så fylla på med jord, mull och torv
oj, vad det går åt mycket...
Under tiden  ackompanjerades jag av grod/paddsång från dammarna
de verkar vara väldigt amorösa i kvällsolen...
snart blir det nog bäbisar... typ överallt...!
När jag var 'klar' ( naturligtvis blev jag inte klar med hela partiet, bara ett 'delmål')
så grävde jag upp en Rhododendron i
 ett parti som vuxit ihop lite för mycket...
Det var en korsning mellan smirnovii x yakushimanum som heter 'Crete'
dessutom flyttade jag på en juliblommande azalea som heter 'Parade'
rosa-röda blommor som doftar underbart!
Vill ni se hur det blev?
Varsågoda:


 Imorgon ska jag köpa mer markduk och mer torv
fortsättning följer...
Tänk att jag har massor med ny planteringsyta att fylla...
det är väl lycka det?!
Hoppas ni får en fin kväll!
Kram Ullis

1 kommentar:

  1. Vad fint det blir :-)
    Själv ska jag ägna dagen åt att gräva upp tussingar i morgon. Gräsmattan är typ invaderad av dem...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera