måndag 9 april 2012

Projekt påbörjat

Hej raringar!
Jag är ju inte riktigt någon som går och grunnar och funderar länge på saker och ting,
nä, ett beslut brukar tas ganska omgående
ibland är det bra, ibland sämre
i detta fall får vi svar om nått-några år...!
Ni kanske förstår, jag har börjat på mitt senaste projekt
surjordsparti i mästerrotspartiet...
vem vinner? Jag eller mäster själv?( läs mästerrot...)
Började igår eftermiddag med att provgräva...
mästerrotens rötter är täta och stenhårda. visserligen kunde jag gräva 
bort en kaka av rötter, de ligger tätt, tätt packade ca 5 cm under jord
så fick man bara ner spaden och gräva runt en fyrkant
var det bara att liksom lyfta upp hela härligheten
men, det var stenhårt...
fick hoppa på spaden för att få den igenom rotsystemet.
Detta blir inte lätt!
Insåg ganska snabbt att det får bli markduk och byggande uppåt 
med torvblock!
Grävde iallafall ut några kvadratmeter igår, det blev många skottkärror med
rötter som kördes till skogs...

Idag har maken fällt ett av våra gamla äppelträd
det stod mitt i partiet och var väldigt dåligt,
stammen ska jag ha som kant på det nya surjordspartiet
och grenverket är redan i flishögen...
Det blev väldigt ljust och fint där nu, tror att det kommer att bli så bra!!!


 
Snart ska jag åka iväg och köpa markduk och torvblock
sen blir det till att ta fram kreativiteten och skapa ett snyggt parti
med hjälp av såg och kniv...
Gillar att arbeta med torvblock, de är så lätta att forma!
Har en hel del växter som ska få ny plats i partiet
bla några magnolior, lite rhododendron som behöver flyttas på då
omkringväxande skönheter brett ut sig...
Sen har jag ju lagt beställning på en del... så det blir nog fullt i detta parti oxå...!
Hoppas att ni alla får en in trädgårdsdag
tack för att ni tittade in!
Må väl, Kram Ullis

1 kommentar:

  1. Känner igen mig:)
    Skönt att dra igång, så allt inte behöver göras mitt i värsta värmen. Ska bli spännande att se hur det blir.

    SvaraRadera