lördag 11 augusti 2012

Innehållsrik lördag

Hej go'vänner!
Kom hem för en liten stund sen, dagen har jag spenderat tillsammans
med ett gäng trevliga, trädgårdsintresserade värmlänningar
Degerfors trädgårdsförening ordnade nämligen en höstresa till sörmland idag
och jag var med.
3 privata trädgårdar av helt skiftande karaktär samt en plantskola
stod på besöksprogrammet...
Trädgårdarna berättar jag om i ett annat inlägg
däremot tänkte jag berätta vad jag köpt...fniss
massvis med fina saker (växter) blev det:
 En snygg betongkruka, här med en Chamaecyparis pisisfera Baby Blue
ett fint fynd!

 Hemerocallis 'Pardon me' samt en Erica carnea 'Nathalie'
 En helt gul Heuchera 'Lime Ricky'
 Ett hopplock; Erica carnea 'winter rubin', Cornus sanguinea compressa.
Hosta 'Janet', Thuja koraliensis 'Ebberöd'
samt Chamaecyparis filifera aurea 

 Ett litet exemplar av Salix babylonica crispa

 2 Hydrangia, ovan är det arborescens Invincible med fina rosa blommor

Hydrangia paniculata Wims red fick oxå följa med hem, Buxus polar likaså...
dessutom en Querqes av okänd ? sort... mer om den en annan gång... kanske kan man få hjälp med identifikationen...???
SOm ni märker fick jag med mycket fint hem...!!!
Nu till den stora frågan;
Var ska dessa planteras??? Fniss, det ordnar sig nog...!
Nu ska jag ladda inför morgondagens stora event;
1000 trädgårdar med konstutställning i min trädgård!
Tror att jag är redo, ska nog bara ta en sväng nu innan mörkret faller
ni vet, en sista check...
Ha en skön lördagskväll
och hjärtligt välkomna hit imorgon mellan 10.00-17.00
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Jösses, vilka trevliga växtköp du har gjort :=)
    Kul med trädgårdsresa.

    Hoppas du och din vän får en toppenfin 1000 trädgårdars dag med lagom sol, värme och massor av besökare.

    ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket fint du hittade att köpa.
    Fina trädgårdar i Sörmland har varit och besökt ett antal där.
    Önskar dig en toppen dag i din fina trädgård i morgon.
    Lycka till.
    Kram Ing-Mari

    SvaraRadera