fredag 3 augusti 2012

Kanske lite tjatig?

Men jag måste ju visa några finfina hortensior som jag har!
Jag bara 'stor' gillar dem!
Tåliga, kraftiga buskar med enormt fina blommor 
som står sig länge!
 Först ut är den ljuvliga sammetshortensian med sina stora ludna blad.

 Ekbladshortensia har häftiga blad som verkligen liknar ekens
blommorna är små i stora klasar... trivs i surjord tillsammans med tex rhododendron 
och azaleor.
 En stor hortensia; Hydrangia WC Kurilerna
med fina rosa knoppar som sedan slår ut i rent vita stjärnor. 
Fin men kräver lite space...
 Hydrangia paniculata Quickfire...
så fin!!!

 Ännu en relativt storvuxen hortensia; 
Hydrangia paniculata Limelight
vilket man förstår, för blommorna är verkligen limefärgade!
 Vidjehortensian; Hydrangia arborescens 'Annabelle'
nog den hortensia med abslout störs blomklasar
trist om det är regnigt för då orkar den inte hålla upp blommorna
men som den blommar!

En nyhet för iår;' Bella anne' en rosablommig vidjehortensia
lovar mycket enligt mig.
Plantan är som sagt ny för i år men ståtar redan med tre blomklasar!
Nu ska jag fixa lite mat innan jag drar i väg till jobbet.
Misstänker att det kanske blir regn och åska för det är 
väldigt tryckande och fuktigt ute...
svetten har lackat på förmiddagen...
ogräs har rensats och kanter skurits
dessutom har jag gått över gräsmattan med klipparn igen
känns som det är en uppgift som krävs typ var tredje dag!
Men man ska väl vara glad för att det växer!
Ha en fin fredag med mycket mys!
Kram Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar