onsdag 20 oktober 2010

oktober

Hej raringar!
Det går några dagar mellan mina inlägg, tiden räcker inte riktigt till! Studier tar väldigt mycke tid och ork så på ett sätt är det tur att det är oktober och trädgården gått ner på sparlåga och inte kräver så mycke omsorg!
Trots allt finns det några riktigt sena 'blommor' som behagar förgylla höstens mörker:

Clematis tanguticas fröbollar är underbart vackra...

Likaså clematis albina plena på bågen bjuder på ulliga bollar i massor

Rhododendron Luteum är vackert knallröd, som en andra blomning!

Å tillsist skuggliljan som inte behagat slå ut förrens efter första frosten...
Man kan snacka om konstigt väder, vi har haft allt mellan 12 grader plus och strålande solsken till minus 5 grader, regn och tillochmed lite snöflingor de senaste dagarna. Nu spår metreologerna en dm nysnö närmsta dygnet, kan ju alltid hoppas på att det inte kommer här, har inte fått på vinterdäck på bilen ännu, dessutom finns det lite 'pynt' i trädgården som inte heller kommit in och trädgårdsmöblerna står kvar ute och......
Hoppas att det inte blir snö idag, jag har en hel del kvar som behöver göras innan jag stänger för i år!
Dessutom vore det bra om vi hann mura klart väggen till växthuset!
Nåväl, man får ta det som det kommer!
nu ska jag plugga!
Må väl, kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Kallt så in i Norden här med men SNÖÖÖÖ nej fy bubblan! Det hoppas jag dröjer!!!
    Ha det gott och lycka till med studierna,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. ..att snö är det lite för tidigt för! Man har ju knappt fattat att det är höst!! Och än så länge är det MASSOR kvar i trädgården att njuta av, så jag håller tummarna för att det bara vara ett skrämskott.
    Har just skrivit in ett par träd på min önskelista och tänkte att du, som verkar ha en massa "roliga" sorter, kanske har efarenhet av dom.
    Det är amerikansk rosablommig dvärgkastanj (Aesculus pavia `Koehnei´), strimlönn (Acer tegmentosum) samt ullungsrönn (Sorbus `Dodong´). odlar du dom och har du några åsikter om dom?

    SvaraRadera
  3. ...att det var myckwet trevligt att hitta ditt snabba svar på min blogg!
    Den här lilla kastanjen blev jag bara så vansinnigt förälskad i när jag såg den i STA´s medlemstidning så den måste jag bara ha. Dom andra har stått på min lista ganska länge. Är det något annat "kul" och väldigt udda träd du kan föreslå - vi har ju massor av plats!

    SvaraRadera