onsdag 7 mars 2012

Min önskelista

Asså, min önskelista blir inte kortare
trots alla växter jag skaffar mig på ett eller annat sätt...
Det kommer ju fram så otroligt många fantastiska varianter
hybrider och 'nyupptäckta' sorter hela tiden
och dessutom får man ju 'nya' favoriter...
Men, 
Just nu ser min önskelista ut så här:
Fagus sylvatica 'zlatia, Comptonia peregrina, Abies concolor 'Fagerhult',
Tsuga heterophylla 'Thorsens Weeping', Pinus densiflora 'Oculis-draconis', 
Fagus sylvatica 'viridivariegata', Callicarpa bodnieri var. giradldii 'profusion',
Acer sikk.' silver cardinal',Disanthus cercidifolius, Acer palmatum 'Heptalobum',
'Goshiki Shidare' samt 'Orangeola', Acer campestris 'Pulverulenta',
Acer platanoides 'Marit', Daphne glabayana
samt ett gäng Rhododendron där jag kan nämna:
Rhododendron 'Carolina spring variegated'
 (naturligtvis är listan längre, men jag vill ju inte riskera att tråka ut er för mycket...!)
Har visserligen en variegerad rhoddis men ni hör ju på namnet...
det måste ju vara en läckerbit att ha i rabatten!!!
Rhododendron 'goldlfame'
Nåväl, jag har läste ett motto som jag tycker är SÅ bra:
'Att köpa det man behöver är resultatet av hårt arbete. 
Att köpa det man inte behöver är belöningen för hårt arbete'.
Det är så jag känner för min trädgård, mina växter...
det är ju inte nödvändiga saker men det är belöningen för ett hårt arbete
och det ger mig så mycket tillfredsställelse och njutning
vilket gör mig så glad och lycklig, 
så det måste vara 'värt' de pengar jag lägger ner!
Oj, vad djupt det blev...
Nu ska jag göra en djupdykning i kylskåpet,
dax att fixa lite lunch innan det bär iväg till jobbet för ett jourpass...
Ha en trevlig dag
och tack för att ni tittade in!
Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Hej på dej!

    Visst är det härligt med en trädgård och visst är det lustfyllt att fylla den med allt skönt och möjligt!

    SvaraRadera
  2. haha, vilken önskelista....den är inte dum. Och det var ett bra citat....och det måste ju stämma:)//helen

    SvaraRadera
  3. Väl talat! Och sknt att höra att din önskelista är längre än dom du skriver, känns ju bättre för mig som har en superlång, och längre blir den för vecka när alla visar fina växter!

    SvaraRadera