tisdag 20 mars 2012

På bar kvist

Go'kväll raringar!
Kul att ni tittade in!
Visst är det härligt nu, när det fortfarande är ljust några timmar
efter arbetstidens slut,
eller åtminstone när man slutat jouren kl 14.30 och var hemma
till strax efter tre...
Skyndade mig in med övernattningsväskan och bytte om till 
trädgårdskläder, tog sekatören i ena handen och sågen i den andra
några timmar senare var ytterligare en del av trädgården tillsnyggad!
Jag har , tyvärr, låtit humle växa mer eller mindre fritt i ett parti
de har slingrat sig upp såväl i thujahäcken som i alla träd och buskar...
krypit på backen och nästlat sig in
nästintill omöjligt att ta sig fram där på grund av alla 'lianer'...
Men, nu är det rensat och nerklippt
lite beskärning hanns oxå med!
Underbart!
Annars 'så här års' får man njuta av de få blommor som finns
en del trevliga sorter blommar just nu
på bar kvist;
 kornus mas, körsbärskornellen slår ut helt vilken dag som helst

 Häxahl, fothergilla major blommar med stora honungsdoftande blommor
dröjer nog ett tag till men knoppar är det gott om!

 Den vilda tibasten har så läcker cerisrosa-lila blommor!

 Å, madonnan i trädgården
magnolian 
ännu ligger de silverrosa skira blombladen väl inpackade
i det luddiga höljet
men snart, snart....
 Släktet Viburnum, olvon är en trevlig bekantskap
ett flertal av dem blommar tidigt på bar kvist
ovan är det gaffelolvon, viburnum furcatum

 Trollhassel, hamamellis virginiana
är inne på sluttampen av blomningen...

 Och en trevlig buske som blommar på bar kvist är ju den söta och anspråkslösa
Forsythian. Ovan är det varianten Goldflame
med blad som är variegerade: grönt med gult i...

Du har väl inte missat Odla.nu 
perenna erbjudande?
Kolla vilka snygga och trevliga växter du kan köpa!
gissa vad jag ska köpa...
mmm, svårt att välja
ni får väl se vad det blir så småningom...
Nu ska jag ta kväll!
Kram på er alla!
ullis

2 kommentarer:

  1. Underbart att se tibast. Denna vackra men ack så giftiga växt. Trollhassel så söt blommorna är. Jag önskar dig en härlig onsdag! Zinnia

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att hinna joxa ute innan man går i säng, särskilt om man har en koltrast som sällskap:) Fina knoppar du visar, jag tror jag behöver hitta en plats till en Hamamelis i år...

    SvaraRadera