fredag 19 mars 2010

Överraskningarnas dag

Hej på er!
Naturligtvis blev det en tripp till Ö-o och trädgårdsmässan i Conventum...och som ni påpekat; dammtussarna ligger kvar...
Nej, inget städ inte...förmiddagen gick som sagt i trädgårdens tecken, ett snabbt besök in på mässan hade jag tänkt (trodde faktiskt att det skulle vara gjort på en kvart, så var det nämligen förra året) men se, så fort gick det inte. Det var knappt någon kö (3 pers) innan jag löst min biljett och gick in med kameran i högsta hugg...entré planteringen var gjord av kvinnerstaskolans trädgårdselever...tulpaner, blommande Rhododendron och azaleor samt magnolior...fint...!


Gick vidare och rundade en monter: överraskning nr 1: Ulriksdal på Kivik...jippi! De har ljuvliga lönnar!!!!
Tyvärr var det bara en som jag inte hade; Acer palmatum Shaina så den fick ju naturligtvis följa med mig hem tillsammans med en dubbelblommande julros:

Helleborus orientale 'double Ellen'

Glad över fynden gick jag vidare och hörde samtidigt i högtalarna att det strax skulle börja ett föredrag om rosor framme vid scenen...jag gick dit och såg att det handlade om rosor för kallare klimat och föredragshållare var Anette Mallalieu från Nora, ja, alltså 'Rosnettan' med bloggen livet är en dans på rosor
vad kul! Jag blev fast där på en stol och lyssnade på hennes föredrag....vilket innebar att jag vill ha fler rosor! Ett helt gäng hamnade på min vill-ha-lista! Och jag har definitivt bestämt att jag ska ta en tripp till Nora och kolla in Anettes rosor 'live' i sommar! (detta var ju naturligtvis överraskning nr 2)

Annars var inte Örebro mässan något att 'hänga i julgranen': få utställare och flera med samma utbud...lite tråkigt. Nu vet jag att den mässhallen inte är så stor (fattar faktiskt inte hur de fick in allt folk till 2:a chansen i melodifestivalen häromhelgen?!) men dom kunde väl utnyttja utrymmet bättre...alltså med fler utställare med olika produkter... (inte bara påskliljor i kruka och mårbackapelargoner)(inget ont om dem men ni vet vad jag menar?) Usch, vad jag gnäller...har jag för högt ställda krav?
Nåväl, jag blev iallafall med ytterligare en Lönn och då är jag nöjd!

Detta är lönnen jag köpte. Acer palmatum Shaina, ser kanske inte så mycket ut för världen men den kommer att bli så här fin om några år:

(bilden är fotograferad  med min kamera från boken: Japanese Maples av J.D Vertrees)

Iallafall fick jag lite mer positiva erfarenheter av Örebros trädgårdsmässa tack vare Ulriksdal och Anette från Nora! Kanske att jag kan tänka mig att åka även nästa år! (ha ha har ju inte missat ett enda år hittills...!)


Och när jag kom hem insåg jag att det är vår! Ja, iallafall på gång! För helt plötsligt är min plattgång bar...eller bar och bar, vattenfylld fläckvis...men vad gör väl det med lite blöta skor...snön smälter ju och våren kommer!!!!

Å så vill jag ha ett par sådanna där oxå...dem skulle vakta min trädgård så att den klarar sig ute om natten...hahaha.
Fanns även dem i Ulriksdals monter...
Gissa om jag vill åka till Skåne och Kivik oxå i sommar.....
Ha en fortsatt trevlig fredagskväll!
Ullis

3 kommentarer:

  1. En sådan liten gargoyle står sedan länge på min önskelista också:)

    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Godkväll Ullis!
    Skall jag fresta dig med att det inom kort blir ett besök på Ulriksdals julrosutställning...
    Jo, kameran följer också med!
    Sååå...
    Ha en fortsatt trevlig kväll!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  3. Förra året besökte vi Ulriksdal i Kivik. En väldigt vacker plantskola med julrosor och lönnar som sina specialiteter. Kom hem med 6 nya julrosor (men några står på Humlebacken...)!
    Får nog åka dit och titta på mini-lönnar, något annat får jag inte plats med, tyvärr.
    Ha en skön helg, Monica

    SvaraRadera