fredag 30 november 2012

Den vintergröna stommen

Hej mina vänner!
Fredag igen!! Tycker bara att det är måndag och fredag, veckorna går så fort!
Det gör visserligen inte så mycket, desto fortare passerar vi vintern mot våren, ler!
Idag faller ett stilla snöfall, trädgården är vit och fin
tänker på och glädjer mig åt alla mina barrträd och vintergröna buskar
som jag planterat
det är ju nu man har lädje av dem, visserligen är vissa trädstammar
utmärkande i denna årstid
men det är det vintergröna som är stommen i trädgården!
Rhododendron Teddy Bear med fantastiskt indument
Så har man lite plats i trädgården; plantera vintergröna växter!!!

 Picea omorika pendula är mitt 'troll' i trädgården
charmig och karaktäristisk
fantastisk med lite snö på sig...

 Kottarna hos Abies koreana är läckra
barren gröna med silverfärgad baksida
 så snygg!!!
 Varför denna hemlock; Tsuga canadensis 'winter gold'
heter som den gör kan jag förstå
för den glittrar verkligen av guld i vintersolen
 Är förtjust i långa barr
här är det Pinus x Schwerinii
långa mjuka barr!
Pinus leucodermis aureospicata, gulbarrig ormskinnstall
är även den vacker vintertid med sina gulskimrande barr
i skarp kontrast till snöns vithet...
Nu ska jag fortsätta med lite adventspyssel!
Ha en skön dag!
Kram Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar