fredag 8 januari 2010

Trädgårdspynt

Har ni tänkt på alla dessa trädgårdstrender som passerat, jag menar, för några år sedan skulle alla ha blåa klot ligga lite varstanns i trädgården, sedan kom den 'rostiga eran'. En sväng var det kronor i olika modeschanger, både med och utan slingrande växter kring... Undra vad som komma skall? Kommer man 'falla för trycket' och skaffa sig det nyaste inom trädgårdsmodet? Eller?
Jag tycker att det är fantastiskt med "pynt" i trädgården men jag hinner ju aldrig dit! Alla andra ( läs de flesta)
har så fint ordnat med krukor och lyktor vid entren, mysigt och ombonat vid trädgårdsmöbeln, ja ni vet vad jag menar... jag får inte till det! Visst, jag har väl oxå några krukor som står vid dörren men det ser inte så proffsigt ut som det gör i andras trädgårdar för att inte tala om i de olika trädgårdsmagasinen man läser... det ser mest ut som om krukan hamnat där av misstag eller som om jag ställt den där och glömt bort den, liksom lite malplacerat, om ni förstår vad jag menar?
Har egentligen bara en välplacerad 'sak' i trädgården, å inte ens den kan jag ta åt mig äran av att ha placerat där: när jag grävt klart min stora damm och var nästan helt färdig med kringgörat (kanter, plantering osv) låg där helt plötsligt en groda i dammen... ingen visste var den kom ifrån ( jo, naturligtvis den som lagt den där) men ingen annan.

Visst ser han ut att 'må gott'?
Jodå, mysteriet fick sin lösning såsmåningom: det var min bror R som lagt grodan där, det var en förtidig födelsedagspresent till mig (verkligen för tidig, fyller i oktober och detta var i slutet av juni) men så glad jag blev, å så väl grodis passar där!!
Nu får han ligga på samma plats år efter år, den stenen var nog ditlagd för hans skull...
Jaha, nu ser jag fram med spänning på årets trädgårdstrend....lite spännande är det allt, eller vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar