söndag 31 januari 2010

vackert vitt

Vitt är nog den färg som jag gillar mest, den går ju att kombinera med alla andra färger, den liksom lugnar ner, dämpar på något sett. Dessutom tycker jag att de andra färgerna blir klarare och syns bättre om man har något vitt brevid.
Det finns otroligt många växter som är vita eller variegerade, här kommer några;
Magnolia stellata 'Leonard Messel'


Blommande gaffelolvon; Viburnum furcatum


Äppelblom!
Ljuvligt, inte sant?

Pärlbuske! Exochorda macrantha 'the Bride'


Spetsmössa: Tiarella, en trevlig marktäckare.

Smilacena racemosa, Vipprams. Doftar underbart!


Clematis 'albina plena'


Hydrangia arborescens 'Annabelle'
En riktig högsommar blommande buske. Får enorma blomklasar!

Har en tanke om att bygga en rabatt med bara vitblommande växter: en skymningsrabatt, för den vita färgen på blommorna blir nästan självlysande i skymningen. Nästan lite magiskt...
Kanske blir den verklighet denna säsong....
Kramar/ ullis

6 kommentarer:

  1. Underbara bilder,
    http://hannelesparadis.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Läckert! Magnolian på första bilden får mig att drömma om våren.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Wow Ullis, vilken trädgård du verkar ha. Ska surfa runt ordentligt och kolla dina bilder. Själv har jag en trädgård som är under uppbyggnad så det kommer att ta många år innan jag ens är i närheten av det du visar här.

    Marit

    SvaraRadera
  4. Oj, så vackert du har! Har du börjat från noll i din trädgård eller...?
    Jag kommer inte alls i närheten av din, eftersom vi bygger ut varje sommar i små etapper och skapat den från ingenting.
    Spetsmössa är en tjusig växt och den finns hos mig också :)
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  5. Tack för alla kommentarer, faktum är att jag har byggt upp hela trädgården från skratch, det fanns bara några äppelträd. Startade "på riktigt" 1997 och sedan har det bara flytit på, är fortfarande 'tokig' i trädgård och är en stor samlare.../Ullis

    SvaraRadera
  6. Hej, jag blev så glad när jag såg att du hittat in till mig. Så nu har jag även hittat till dig. Mycke fina bilder och mycke olika växter. Och vilken trädgård du verkar ha. Min trädgård är stor men jag har inte i närhet av den mängd med blommor som du har. Buketterna du visat är ju också helt underbara.

    SvaraRadera