torsdag 14 januari 2010

Redan nervös

Idag på morgonen har jag anmält mig, eller inte mig utan min trädgård, till RST (riksförbundet svensk trädgård) stora öppna trädgård: 1000 trädgårdar. Å jag är redan nervös... fast det inte är förrens 8 augusti. Så jag har hela våren och åtminstonde drygt halva sommaren på mig att få trädgården att se hyfsad ut. Måtte det bli varmt snart så snön smälter och jorden kommer idager så jag kan börja med rensning, plantering och städning på tomten! Får väl skicka en tanke och bön till vädergudarna att de snart släpper sitt iskalla tag om oss!
Förstår inte att man ska behöva bli nervös för att visa sitt stora intresse, men det blir iallafall jag. Har varit med några gånger förut med 'öppen trädgård' och det är lika otäckt varje gång; har stått där och hoppats att det inte ska komma några, å samtidigt hoppats att det åtminstonde kommer någon... det är en konstig känsla att släppa in ' vilt främmande människor' i sitt egna hjärterum- trädgården. Tänk om de inte tycker om den, å jag som ej kan det där med färgkombinationer och massor med ogräs är det i rabatterna....
Försöker intala mig själv att; det är min trädgård och jag gör som jag vill...
Å generalfel har jag gjort, jag har planterat enbart variegerade perenner runt en sten: HELT FEL, man ska variera sig inte ha 'liknande' bladfärg brevid vanrandra för då syns inte de olika sorterna....
fast jag tycker att det trots allt blev ganska bra....

Hosta,saxifraga umbrosa, vinca major variegata, + ett gulrandigt litet gräs. Helt fel men, men, jag bestämmer! å jag tänker inte flytta på någon av dem!

Har en god vän; MIA som målar underbara stora tavlor i olja, hon har 'ställt ut' i min trädgård. Vi kallade detta för 'konst i trädgård', och vilket gensvar vi fick: det kom många å tittade, så många att det blev trafikkaos på bygatan... kul... fast jag var helt slut efteråt, sprang som en 'tätting' runt i trädgården och berättade, visade och förklarade...







Hennes tavlor gör sig fantastiskt bra i trädgården, å vi hade tur med vädret... har visserligen hört att någon med direktkontakt med högre makter bad en bön om uppehåll denna dag, å det hjälpt! Inte en droppe regn trots hård blåst och spöregn dagarna innan. Tack!
Tänkte skicka en uppmaning till MIA att själv göra slag i saken och börja blogga om sin konst....
Kom igen nu!
Kram på er alla där ute, nu ska jag åka och luncha med en annan god vän; Kerstin innan jag ska iväg till jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar