lördag 2 januari 2010

Jag längtar så mycket till våren... satt å tittade på fotografier av trädgåden å jag blir så sugen på att gräva, rensa och plantera.
Ska nog gå ut och pulsa i snön och "trampa" upp nya rabatter, det är faktiskt ett ganska smart sätt att "prova ut" var nya planteringar ska vara, hur stora dem ska bli osv.
När jag började med trädgård gjorde jag alla tänkbara fel, jag grävde på tok för små rabatter, jag köpte växter som jag inte visste hur de skulle "ha det" för att må bra. 1997 var jag och en kompis på våran första trädgårdsresa med STA till Danmark, jag köpte bla en underbart vacker blåsippa, den har jag ingen aning om var den finns idag. Jag gjorde dock ett fynd som lever än idag. En acer, som dock inte har något namn, men snygg är den och växt har den trots att "proffsen" på resan sa att den ej var härdig. Så kan det vara...
Min man var skeptisk i början av min "trädgårdskarriär", han trodde att det "skulle gå över" och brukade säga till mig att; gräv inte så stora rabatter, du kommer inte att orka, du vet; det ska skötas också...osv.
Nu mera säger han ingenting när jag utvidgar rabatterna, han kanske har förstått att det inte "går över" utan att man får mersmak och bara tycker det blir roligare ju mer man lär sig och ju längre man håller på.
Han har dock lite svårt för vissa av mina träd: enligt honom ska ett träd vara rakt och prydligt, inte se konstigt ut eller vara unikt utan han är ute efter produkten efter trädet levt färdigt: stocken efter fällning som man kan förädla till plank och bräder. Han kan tillochmed tycka att mina träd ( en del) är så fula att han skulle hugga ner dem om han hittade dem i skogen...
Det är väldigt tur för mig, och mina "fula träd" att jag och maken har separata trädgårdar... vi brukar skoja om det; min trädgård börjar vid ladan och mot huset. Hans brädgård börjar vid ladan och går åt motsatta håll, mot garaget. Det som är problemet är att på "hans del" rinner det en bäck och vid den har ju jag tänkt att anlägga en rhododendrondal.... vet inte riktigt hur eller med vad jag ska komma över den delen... tål att tänkas på...

Tänk när det blir dags för rhododendrona att slå ut.. jag längtar....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar