onsdag 3 februari 2010

grönt är skönt!

Idag har turen kommit till GRÖNT, ej så svårt kan tyckas, för nästan allt är ju grönt i trädgården...
men det gröna försvinner ju i det gröna... förstår ni? Det är svårt att urskilja de olika gröna nyanserna liksom... Nå väl; här kommer lite grönt:

Vårkänning: Bladutspring av Acer palmatum 'Ozakasuki'

Gräsmatta, blad av hemerocallis samt skir clematis klättrande på rostig kedja.


Blommor av Querqes Robur 'Pectinata'


"Bladregn" av Fagus sylvatica 'remelyensis'


Samma Acer palmatum 'Ozakasuki' som ovan, fast här utslagen.


Årsskott av Picea omorika 'pendula'


Robinia pseudoacacia mot blå himmel.

Kan berätta om när jag köpte detta träd, det hade stått länge på min 'vill-ha-lista' å så på väg hem efter en semester stannade vi till i Motala på en plantskola och där fanns den... ett stort, ca 2,5 m, fint exemplar för bara 200 kr, naturligtvis slog jag till. I kassan när jag skulle betala frågade kassörskan om jag hade lastbil? Nej, svarade jag, jag har en liten polo med man och två barn i.... hon tittade på mig och skrattade å sa: vill du låna en sekatör för du får nog inte in den....
Jag tackade nej till lånet av sekatör och travade överlycklig ut till bilen. Trädde in den stora krukan i framsätet, ni vet där benen på passageraren ska vara, trädde vidare in toppen runt hela baksätet, bakom barnen, vidare runt fram till min kära man som körde, och toppen på trädet hamnade vid hans sida av framrutan... ( den var INTE skymd!). Jag hade dock lite svårigheter att komma in i bilen och satt lite obekvämt med benen...
Vid entren till plantskolan stod 3 personal och tittade på, bla hon som frågat om sekatören...
Tror att dem var lite imponerade iallafall för in kom ju både acacian och jag...utan att toppen rök...
Nå väl, acacian kom hem även fast barnen gnällde lite att det var stickigt i baksätet, (acacian är taggig...)
Och nu pryder den sin plats i trädgården!


Diverse 'gråtoner' av grönt.
Det är från vänster : Nothofagus antarctica (sydbok), bakerst: Chamaecyparus 'Boulevard'
och de stora bladen till höger är Telekia speciosa.
Ha en underbar dag trots snöfall, blåst och minusgrader!
Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar