onsdag 10 februari 2010

planer

Har nästan träningsvärk idag efter gårdagens bravader i trädgården .... underbart. Nu känns det som om trädgårdssäsongen äntligen börjat på riktigt! Igår kväll, efter ett långt hett bad (trodde att jag drabbats av köldskador på ben och fötter efter det kalla, blöta slitet med spaljeérna i snön) återvände trädgårdsinspirationen med full kraft! Jag ritade på nya klätterställningar kring terrassen ... kanske grova stolpar med armeringsmatta för växterna att klättra i. .. Tål att tänkas på ... Dessutom bläddrade jag igenom en hel hop med trädgårdstidningar och inredningsmagasin och fick massor med tips och ideer. Så nu vill jag mer än någonsin att all denna kalla, vita snön försvinner så man kan börja!

Idag tänkte jag visum några bilder på ett favoritsläkte, nämligen Hortensia, Hydrangea.

Hydrangia arborescens 'Annabelle'

Hydrangia involucrata


Båda bilderna ovan; Hydrangia paniculata "Quickfire"

Hydrangia; Ett släkte som är ljuvligt, visst finns det liknande kinkigare  sorter som kräver mer pyssel än andra men det är det som är så kul, särskilt när man lyckas få till det och de trivs!
Så vill du ha lite sensommarblommning ska du definitiv plantera några Hortensior!
Ha en riktigt bra dag!
Kramar

4 kommentarer:

  1. Vilket slit du har haft. Jag har ett träd som lutar som jag borde ta tag i - men hur få ner en spaljé i jorden när det är tjäle?
    Hortensior är fina!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken fin blogg du har, headern var verkligen underbar, är det din trädgård?
    Mullhyttan, tycker jag känner igen det är det i Närke??
    Mvh Gry

    SvaraRadera
  3. Ja, dammen i headern är min, å du har så rätt: Mullhytan ligger i Närke!
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  4. Oj, vilket slit du gjort! Här känns det långt kvar till trädgårdssäsongen börjar, snö, snö, snö... Har i alla fall börjat samla björkris till påskkransarna och letar vårliga inspirerade bilder till bloggen. Hortensia är förresten en av mina favoriter, fina bilder!
    Ha det gott! Jenny

    SvaraRadera