torsdag 4 februari 2010

varierande variegerat

Färger är ett eget kapitel, ibland blir det så rätt, å ibland trots att man "färgmatchar" blir det bara så fel... tur att allt går att flytta... Jag tror att jag inte är särskilt bra på att färgmatcha, de allra bästa kombinationerna blir till av en slump. Har faktiskt försökt otaliga gånger att kombinera ihop växter med varandra, på pappret eller i katalogen ser det ut som om det ska stämma medans i verkligheten blommar den ena växten före den andra och nästa gång är färgtonen inte alls lik den i katalogen och den där uträknade färgkombinationen går om intet. Enligt "konstens alla regler" ska man inte ha bara variegerade växter tillsammans, de liksom tar ut varandra... man ska blanda olika strukturer, bladformer mm.... ja, ni vet...det skiter jag i!!!
Jag gör som jag vill!!!
Å då planterar jag 3 olika gulvariegerade sorter brevid varandra... å, enligt mig blir det helt OK. Man får med andra ord göra precis som man vill i sin egen trädgård! Det tycker jag om! 
Så idag visar jag några bilder på variegerade sorter:
Hosta 'Wide brim' bland frösådda aklejor

Brunnera macrophylla 'variegata'


Hosta med vit kant och grön mitt...


Vinca major 'variegata', samt Saxifraga umbrosa


Ulmus 'valge' en snygging från Estland


Hosta 'Fire and ice' med vit mitt och grön kant...

Hej hopp!

1 kommentar:

  1. Ja visst är det härligt att man får göra vad man vill i sin egen trädgård. Men här uppe i norr så växer inte allt jag vill ha. Har gjort den här trädgården lite efter ordspråket: koka soppa på en spik.
    Såg att du hade damm. Det var det första jag gjorde när jag ordnade den här trädgården. Är såå förtjust i vatten! :)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera