lördag 18 juni 2011

Orientalisk charm och bladverk

 Godmorgon raringar!
Nu blommar flera sorters Orientalisk vallmo, papaver orientale i trädgården
dessa fantastiska blommor med sina sidenlika blomblad
ovan Prinzessan Victoria Louise
 en namnlös...
men lika fin för det!

 Jag gillar ju växter som är vackra även när de inte blommar!
Här är ett exempel på ett vackert fotblad, Podophyllum 'Spotty Dotty'

Alunrot;  Heuchera 'Alabama sunrise'
lyser som en sol under hänggranen...

 Pratar man snygga blad kan man liksom inte hoppa över släktet funkia,
Hostor! De finns i mängder med varianter...
Har ett hundratal namnsorter plus ytterligare ett antal med okänt namn
alla lika kära!
Ha en riktigt skön lördag!
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Fotblad har jag inte sett innan, men vilka häftiga blad. Vallmo är så fina, ska så en del till våren. Alunrot älskar jag:)//Helen

    SvaraRadera
  2. Var ett tag sen jag tittade in hos dig...har bråkat med min blogg, men nu hoppas jag att det fungerar. Först ett jättegrattis till din examen,väldigt beundransvårt gjort. Sedan älskade jag din pioner, helt underbara.
    Ha en ny bra vecka
    Christina

    SvaraRadera