söndag 26 juni 2011

Sticklingar

Hej go´vänner!
För några dagar sedan hade jag besök i trädgården 
en av männen visade sig kunna detta med att ta sticklingar
han menade på att det inte var särskilt svårt
så idag har jag gjort slag i saken
en hel massa sticklingar har skördats 
och jag tänker som så att om jag bara lyckas med en enda så har jag ju vunnit!!!
Så tallar och granar, thujor och enar
lärkar, cypresser och lönnar
alla har de fått bidra med en och annan stickling
Esko's bästa tips för att lyckas med barrsticklingar var att:
 ta en stickling med klack, dvs med en liten bit av stammen kvar
enklast att lyckas med det är att ta den lite förvedade sticklingen 
mellan fingrarna inne vid stammen och försiktigt dra neråt
oftast så följer då en liten klack med.
Sedan skall sticklingen planteras i välgenomsläpplig jord-
lite näringsfattig jord uppblandad med sand i en kruka som är ganska så hög
minst tre gånger så djup som sticklingen sticks ner.
Därefter placeras i en back som är fodrad med plast så att
den håller vatten för det absolut viktigaste nu är att sticklingen inte får torka ut
men ej heller vara för blöt
bäst är att ha någon centimeter med vatten ståendes i backen 
då söker sig de nybildade rottrådarna neråt och sticklingen får större möjligheter
till att överleva. Vattnar man uppifrån finns risken att sticklingens 
rottrådar växer åt fel håll (uppåt) och därmed blir plantan mer känslig för uttorkning!



Lönnar, acer är svåra att sticklingsföröka, varför vet jag inte
trots detta tar jag risken, eller chansen och provar detta med
En annan trädgårdskunnig person berättade att lönnsticklingar tar sig bäst
om man sätter sticklingarna utefter krukans kant stället för mitt i
så jag helgarderar och provar det sättet oxå
men har även tagit sticklingar från lönn och satt i pluggbrätte...
Nu ska jag ut och falla på knä i någon trevlig rabatt
(läs: rensa ogräs)
sedan fram mot kvällningen ska vi på kalas!
Ha en skön söndag!
Kram Ullis

4 kommentarer:

  1. Aha, har du haft besök från Degerfors? Kul att kunna sticklingföröka, och billigt blir det osså:)//Helen

    SvaraRadera
  2. Låter spännande det där.Man skulle kanske ta och prova några.Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Det är roligt att sticklingsföröka! det där med att sätta sticklingarna utmed kanten gäller de flesta har jag fått lära mig. har själv testat med lavendel och buxbom och de trivdes med detta system i a f.

    Lycka till!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Intressant, hoppas du lyckas//Britt

    SvaraRadera