lördag 25 juni 2011

Tips från fotografen!

Hej raringar och god fortsättning på midsommarhelgen!
Tro nu inte att det är jag som kommer med följande tips...
nejdå, jag kan inte fotografering men jag har fått lite
'tips' från en riktig proffsfotograf som besökte mig idag
för att fota min trädgård!

jag passade på att fota honom när han jobbade...!
 Hm, skulle väl förståss inte visa mina bilder...
inser att jag fokuserat alldeles för mycket (?) på blommorna
och glömmer bort bakgrund. ljuset, djupet och färgskiftningar...

 Hädan efter ska jag försöka att tänka mer på ljuset
skuggorna och speglingar
detta har jag inte tänkt på förrut...

 Det måste hända något i bilden, en reflex av solen 
eller något som gör det levande...

 Ett tips var att ta sprayflaskan (den man använder när man stryker) 
och spraya på bladen för att få lite 'glitter'

 Försöka få fram kontraster mellan de olika växterna
hårt och mjukt

Och fånga de olika häftiga färgkombinationerna som gör växterna unika...
Detta är minsann inte helt lätt, åtminstone inte för mig...
men, jag kommer iallafall att försöka...
Blev fascinerad över hur han jobbade, jag menar
jag har ju sprungit runt i åratal och fotat i min trädgård
men
han hittade små gluggar mellan växterna som jag aldrig kommit på
det krävs visst ett tränat öga för att fånga möjligheterna
och vinklarna och vyerna
spännande!
Nu ska jag ut med min lilla kamera och försöka, 'blink, blink'
Ha det gott! 
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande med en proffsfotograf i trädgården! Jag är sååå sugen på att lära mig fotografera "på riktigt". Men när, när? Tiden räcker inte, men jag ska allt ta en funderare på alla dina fina tips!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jo, det är svårt att göra riktigt bra bilder som inte ser platta ut! Det krävs väl att man ställer om hjärnan till "skapa bild" istället för "föreviga intryck":)Men jag tycker du lyckas riktigt bra.

    SvaraRadera