tisdag 6 augusti 2013

Augusti och hortensior

Fortfarande sommar men med en touch av höst, speciellt på kvällen. För visst är det en annan luft, lite fuktigare, råare...
Daggen ligger kvar på gräsmatta och blad tidigt på morgonen, tassar ut barfota i trädgården för att njuta av solens första strålar... Så ljuvligt vackert det är!!
Kanske vågar man sig på att börja gräva och flytta lite växter snart? Har en del som 'hamnat fel' och behöver flyttas på....kliar lite i trädgårdsfingrarna, men har försökt hejda mig... Vet ju att jag måste vattna mycket när jag flyttar och delar på perenner och vatten lider jag brist på, inte så att jag inte har vatten men vi har egen brunn och det räcker bara till hushållet...
Hortensian 'QuickFire' börjar skifta i rosa... En härlig paniculata som jag gillar skarpt!
Hortensior över huvudtaget är toppenfina buskar att ha i trädgården! 
 'Dharuma' blir inte så hög, ca metern... Vackra vita blommor som blir lätt rosa när de 'mognat'. Omtyckt av såväl fjärilar som bin...
'Limelight' är lite mer storvuxen... Men vilka ljuvliga limefärgade blommor!!!

Åh så har vi 'Annabelle'... Magnifik!! Stora stora blombollar med miljoner vackra stjärnor.... Annabelle är en vidjehortensia och kan klippas ned helt och hållet och hinner ändå skjuts nya skott och blomma...! Lätt att föröka genom att helt enkelt gräva upp en rotbit och plantera på nytt ställe...!
Makalöst vacker!!
En 'ny' vidjehortensia som jag köpte ifjol, 'Invincibelle' blommar med rosa blommor, så söt! Inte alls lika stora blomklasar som Annanelle men om det beror på att den är nyplanterade eller inte törs jag inte säga... 
Hoppas ni alla får en fin dag!
Kram Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar