söndag 18 augusti 2013

Phlox

Hej på er, idag är det varmt men molnigt. Tänkte passa på att klippa gräsmattan...kom bara en liten bit så låg där en sten på gräsmattan. Inte såg jag den, å vad den gjorde mitt på gräsmattan kan man ju undra! Det small till och gräsklipparn stannade, och gick inte starta igen, suck... En kniv gick helt sönder och måste bytas ut... Har ju naturligtvis ingen hemma så det får vänta tills imorgon. 


En sensommar blomma som jag gillar mycket är phlox...
Så härdig och lättskött, drabbas sällan av ohyra eller andra sjukdomar.

 
Sprider sig sakta med åren där den trivs..
Finns i många fina färger.


Och som den doftar, en liten blomma kan fylla ett helt rum med den ljuvligaste doften....
Helt enkelt en riktig superbra perenn som  blivit en av mina favoriter!


Ska nog gå ut och gräva lite kanter nu när det inte blev nån gräsklippning...
Ha en fin söndag, kram Ullis

5 kommentarer:

  1. Høstfloks er så nydelige, vakre fargeklatter i augusthagen.
    Så mange fine du har, god søndag fra Marit.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också höstfloxen! Visar bilder på en del av mina på bloggen idag!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Läste en artikel om dig och din trädgård i Skånska Dagbladet. Jag blev så nyfiken, tyckte att din trädgård verkade spännande. Så nu är jag här och kollar i din blogg. Vilka vackra bilder du har tagit av din trädgård!
    Själv är jag en trädgårdsälskande skåning 50+ eller 60-, vilket man nu vill! Det är roligt att få inspiration av andra och jag tror att jag kan få lite av dig så jag fortsätter nog att titta in på din blogg då och då.
    Hälsningar Karin Petersen

    SvaraRadera
  4. Hej Karin! Hade faktiskt ingen aning om att det fanns en artikel om min trädgård i skånska Dagbladet. Har sökt efter artikeln på nätet men ej hittat den. Undrar framförallt vem som skrivit den.... Vore ju kul att läsa den.../ kram Ullis

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det var ju intressant att du inte vet om att det finns en artikel om dig......! Den fanns i alla fall i Skånska Dagbladets söndagsbilaga 18/8 och artikelförfattaren Marie Pallhed.
    Hälsningar Karin

    SvaraRadera