tisdag 20 augusti 2013

Så läckra...

Jag gillar blad som sticker 'ut'! Som liksom syns bland allt det gröna och sköna. Nått som blicken fastnar på...
Brunnera Macr. Jack Frost hör dit med sina silverglänsande blad....
Jag menar inte att man ska bygga upp en rabatt med massor med olika uppseendeväckande blad utan kanske nån här och där....
Heuchera, alunrot är en perenn som finns i en uppsjö av olika färger... Ovan är det 'Ginger ale'

Vitbrokig benved, Euonymus 'Emerald'n'gaity är vacker som marktäckare eller som 'klättrare' mot en vägg...!

Lönnar tillhör verkligen mina favoriter... Här är det en Acer campestris 'carneval'
Som bjuder på vita blad med bara en strimma grönt i mitten...läcker!!
En heucherella, 'solar eclips'. En korsning mellan Heuchera (alunrot) och Tiarella (spetsmössa)... Så snygga mörka blad med limegrön kant!!! Wow säger jag bara..!!!!
'Vanlig' lungört, Pulmonaria off. Har väldigt vackra vitprickiga blad...en njutning så här på sensommaren... Annars är ju den en av de tidigblommande perennerna i trädgården...

En häftig färgkombination till Acer Palm. Hakuru nishiki

Och tillsist men inte minst en söt liten lignos: Daphne burkwoodi Astrid. Fina blanka gröna blad med en lite ojämn gul kant ytterst på bladet... Blommar tidigt på försommaren med väldoftande ljusrosa-vita blommor.
Själv har jag drabbats av nån sensommar förkylning, feber, halsont och ömsom nästäppa/rinnsnuva...usch! Inget kul alls... Jag som tänkte börja flytta om i rabatterna....
Ha en trevlig eftermiddag/kväll
Kram Ullis

1 kommentar:

  1. Visst är det läckert med alla former och färger på bladen.
    Det finns så många fina!
    Ulrika

    SvaraRadera