onsdag 25 april 2012

Asarum maximum gigant

visst låter namnet läckert?
 för att inte tala om hur läcker (och stor) blomman är...
ja bladen går inte heller av för hackor;

 Cardamine Kitabelli
samt nedan Corydalis turtschaninovii
 samt en clematis montana rubens i full blom
fynd som gjordes idag på förmiddagen då
jag och svärdottern var på vårmarknad i Askersund...
 Trodde väl aldrig att man kunde hitta sådanna rariteter mitt mellan godisförsäljare,
 foppatofflor, korvförsäljare och andra nasare...
men jag hade tur!
En dam från Varamobadens plantskola fanns på plats med massvis med läckerheter...
Jag blev supernöjd!
 I trädgården fortsätter det att spira...
ovan är det en honblomma på lärken;
Larix kaempferi 'Horstmans recurved'
läcker!!!
 Så vit att det nästan skär i ögonen är sanguinarians blommor

Hittade dessutom en utslagen gullviva...
Nice!
Nu blir det snart lite jobb på sjukhuset...
ett jourpass står för dörren.
Ha en trevlig onsdag!
Kram Ullis

7 kommentarer:

  1. Så fine vårblomster du har alt , det er nok litt tidligere vår hos dere ser jeg.
    Fine bilder ,Marit.

    SvaraRadera
  2. Jättefin Hasselört, men den heter väl Asarum maximum giant?!//helen

    SvaraRadera
  3. Vilka fina fynd, jag förstår att du känner dig nöjd med dem och den vårfina trädgården.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken häftig blomma, den översta! Vad är det för växt? (på svenska:-)

    Emma

    SvaraRadera
  5. Härligt med vårmarknad och fina fynd! Kram, Leila

    SvaraRadera
  6. Kan inte förstå hur allt redan blommar hos dig. Härligt. Och vilka fynd du gjorde! Roligt med växtgodisstånd.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Jo,Helen du ha rätt; den heter Giant, det slank visst med ett 'g'...
    På svenska Pandahasselört tror jag!// Ullis

    SvaraRadera