torsdag 5 april 2012

Påsktupp och efterlysning

Go'morron!
Vad skönt det är att jobba en heldag i trädgården
skottkärra på skottkärra körs till komposten
det blir fint i rabatterna
och kroppen känns så där underbart trött och avslappnad
som efter ett riktigt gympass
man är liksom tillfredsställd...
Ja, ni vet ju vad jag menar!
 
Så kände jag det igår när jag gick och la mig
i huvudet snurrade tankar på trädgården
göra om lite där, fixa lite här
flytta den plantan dit...
osv gissa om jag har sovit gott!!!
När jag vaknade imorse var jag glad, tänk vad jag är lycklig
som har en sådan hobby, eller hobby är det ju inte
det är ju en livsstil
och min livsstil gör mig strålande glad!
Idag ska jag ut och göra ett pass till i trädgården
innan det blir ett jourpass på operation.

I trädgården igår hade jag sällskap av mina tuppar
ja, för hönan hon låg inne och gjorde påskägg
men tupparna var kring benen på mig mest hela tiden
 Satt en stund och pustade på bänken under lönnen
jodå, även då fick jag sällskap...
Nu till efterlysningen:
Jag vill ha fler hönor:
Så jag söker efter någon som säljer kycklingar
helst vill jag ha dvärgkochin...
någon som vet?
Maila mig eller skriv en kommentar
helst önskar jag ju att det vore någorlunda i närheten av mig....
 Blir så glad varje dag när det dyker upp fina växter
ovan är det Hundtandslilja, Erytronium som har kommit upp
längst nere i bladvecken syns knopp...
 Och Trebladet, Trillium har oxå knopp!

 Jag har gjort många misstag i min trädgård
bland annat planterade jag en vresros precis bredvid plattgången till huset
hur tänkte jag då?
Jag menar; vresros = rotskott
invasiv till miljoner....
Kämpade några timmar igår med att gräva bort rosorna
och alla rotskott...
Det gick tillslut, men lite 'småriven' är jag på armarna...
Planterade en uppstammad liten lärk där istället....
Lite snällare när man passerar!
Ja ni, visst är det en underbar tid just nu
jag försöker verkligen att njuta av allt vackert som finns
titta bara på lönnens bladutspring
fantastiskt!
Nu blir det ett njutningsfullt arbetspass i trädgården
Ha en skön dag!
Kram Ullis

7 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter. Själv har jag ingen energi just nu men jag dagdrömmer ......

    Viken vacker tupp. Hoppas du får tag på kycklingar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu är det vackert med alla knopparna. Min katsura har slagit ut och mycket är rejält på G. Måste ut idag och kolla knoppstatusen...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Äntligen en titt hos dig igen. Jaaa det är underbart när det börjar titta upp i rabatterna...Tja misstag gör vi ju allihopa ibland, men det fixas ju till...Hoppas att du får napp på lite fina damer till tuppen...
    Ha en riktigt Glad Påsk...
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  4. Så många fina bilder du lagt ut. Några kycklingar har jag inte men din tupp är väldigt fin. Vi har haft många höns men nu är där bara 1 tupp och två höns kvar. Hasse har pratat om att införskaffa några nya höns nu till våren. Vi får väl se vad som händer.
    Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Glad Påsk, hoppas du får en fin helg.

    SvaraRadera
  6. Kikar in för att önska dig Glad Påsk!

    SvaraRadera
  7. Jag är också ute efter dessa hönor. jag skall åka på köp och sälj dag för höns i helgen. så jag hoppas att jag kommer hem med 2 dvärg kochin höns//Britt

    SvaraRadera