söndag 22 april 2012

Nästan halvvägs

Hej raringar!
Denna vecka har försvunnit i ett rasande tempo,
visserligen har jag hunnit med både det ena och det andra
plus lite jobb...
men att det redan är söndag är förvånande!
Nåväl, igår efter avslutat jourpass sken faktiskt solen
och temperaturen var ganska så behaglig; 8-9 grader
så jag gick ut och började skrapa fönster till mitt växthusbygge.
(börjar bli lite stressad då datum för bygget är satt till den 11-12 maj)
innan dess ska 28 fönster målartvättas, skrapas av gammal färg och målats vita 
typ 2 gånger... måtte det sluta regna snart och
bli varmt så att färgen torkar!
Skrapade nästan hälften av rutorna igår
och idag tänkte jag fortsätta med resterande...
Bara det slutar regna, blir så kall om fingrarna när man håller på med vatten och så...
Ute i trädgården fortsätter det att spira,
de tidigaste blommorna är ju redan överblommade
men nya dyker upp och avlöser de allra första
överallt grönskar det och det gör mig glad!

 Frösådder dyker upp lite här och där
en blekrosa blåsippa har spritt sig, den ska jag nog kruka upp
sitter i gången och riskerar att bli nertrampad,
vänder mig om och ser ytterligare en, denna i gräsmattskanten
hm, måste gräva upp den oxå... att de frösår sig måste ju betyda att de trivs?!
Me Like!

 Dårörtens klockor är regntunga

 Erytronium, hundtandsliljan har knopp men ännu håller hon emot
kanske det fortfarande är lite för kallt?
 Svavelsippan har inte heller slagit ut,
väntar på solens varma strålar
 Nunneört är också en riktig glädjespridare
frösår sig gladeligen lite här och där...
 Chinodoxan verkar inte bry sig om att det är regn och kallt...

 Faktum är att Magnolia Wadas memory verkar vara på väg
 ut ur sin skyddande kokong


Hängkatsurans bladutspring är bedårande
ME LIKE!!!
Nä, nu håller det visst uppe,
skyndar mig ut till fönstren!
Ha en skön dag!
Kram Ullis


3 kommentarer:

  1. Grymt imponerad av att du kan alla namnen på latin! Jag får vara glad om jag minns vad de heter på svenska. Fast jag resonerar som så att dom är lika vackra oavsett om jag minns vad de heter. Du har ju ett fantastiskt urval i din trädgård. Kan säga att jag har blivit väldigt inspirerad att köpa några träd och buskar också tack vare dej.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härliga vårbilder,det är sannerligen inget trädgårdsväder.Jag ville så gärna ut och pysslar med det ena eller andra,men det regnar och är råkallt.Nu sitter jag inne och hämtar inspiration från alla härliga trädgårdsbloggar.Vilka vackra bladutsprung din hängkatsaura har,jag har en vanligt katsura,måste ut och kollar hur den ser ut.Köpte ett silverpäron i veckan den står i växthuset i väntan på plantering.
    Hälsn Renate

    SvaraRadera
  3. Dejlige forårsbilleder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvaraRadera