söndag 8 augusti 2010

2 dagar med trädgård för hela slanten!

Hej mina vänner!
Vilken superhelg jag har haft, igår var jag ju på resa till först Lidköping och Finn Eldhs trädgård med Clematis högt och lågt, vilken kunnig man- där fick jättemycke fakta om clematis




Jag insåg direkt att jag måste ha fler clematis...
så naturligtvis passade jag på att inhandla 3 st av Finn.
Vilka får ni se en annan dag...

Sedan for bussen (med oss i) vidare mot Uddevalla för lunch och sedan styrde vi kosan mot dagens höjdpunkt; Gullmarsfjordens plantskola i Munkedal!
En grossist på lövträd och buskar! Rena julafton!

Tommy, Vivvi och en 'handlare' i samspråk

En av gångarna med växter i långa rader....

Faktum är att Ahnbys har en riktigt fin visningsträdgård med massor av originella växter, men tiden räcker ju aldrig till för att strosa runt och titta...nej då, jag ränner (som vanligt när jag är här) fram och tillbaka och plockar det som jag vill ha. sedan står man i kö för att få till en pratstund med Tommy för att få veta vad just den speciella växten vill ha för att må bra, eller någon 'nyhet' han rekommenderar...

Kanske att jag skulle ta det lite lugnt någongång... för jag inbillar mig att denna staty förmedlar just det: Lugn!
Men jag hastade snabbt förbi på jakt efter någon snygging som står på vill-ha-listan!

Så vad köpte jag då:
4 olika lönnar
3 rhododendron blandannat Orbiculare som jag jagat i flera år!
(Gissa om jag är nöjd?!)
Vingnöt, pterocarya fraxinifolia
Kålask, Fraxinus excelsior crispa
Hortensior
Häxal, Fothergila Windy City
Hängguldbok (hade redan en men den är illa bränd, sitter nog för soligt...) Fagus sylvatica Aurea pendula
Ett nytt glanskörsbär Prunus Serrula
Ytterligare ett körsbär; Prunus maackii Amber Beauty
En mörkbladeig fläder med rosa blommor; Sambucus nigra Black Lace
Blåregn; Wisteria Blue Moon
+ lite annat...

Här ser ni en del av mina inköp innan de ska packas in i bussen...
På hemvägen i bussen vann jag en Hosta- Guardian Angel på lotteri...
inte helt fel precis...

Så idag hade jag öppen trädgård med konstutställning i 1000 trädgårdars regi...
Ytterligare en toppendag med trevliga besökare i hela trädgården.
Det kom inte så många som under Lands Öppen trädgård men ett par hundra cirkulerade runt i trädgården, fikade och frågade...
Och återigen hade jag jättetur med vädret, inte ett regnstänk förrens de sista av eftersläntarna gick från trädgården strax före halv sex...
Nu ska jag ta kväll!
Må väl alla raringar!
kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Vilken härligt tur det låter som och grattis till en lyckad dag med tusen trädgårdar. Vi skulle iväg och kika men fick strömavbrott vid 10 och gick ut och grävde istället :-)

    ha en bra vecka.
    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  2. Tack för en underbar stund i din trädgård. Helt otroligt, underbart, härligt du har det. Jag gick som på moln....Jag visar lite bilder från din trädgård i min blogg. Hoppas det är ok annars får du " hojta " till . Kramar

    SvaraRadera