lördag 21 augusti 2010

Känslor om hösten...

... börjar tränga på, känns som om sommaren tog slut på ett ögonblick.
Fuktigt väder och mörka kvällar bidrar till höstkänning. Längtar efter sol och hög, klar luft...
De hade lovat bättre väder i eftermiddag-alltså nu! Och faktum är att det regnade för en halvtimme sedan (när jag gick från bilen efter jobbet) men nu verkar det som om det ljusnar lite, hoppas hoppas hoppas...

Och visst börjar man skymta lite höstfärger i bla rodgersian

Och även acer pseudosieboldianum börjar skifta i rött...

Sensommar perennerna blommar vackert, Phlox, rosenflockel, axveronica, gullris, hortensior, solhattar och stockrosor... tur man har en del perenner som lyser upp tillvaron medans solen gömmer sig bakom molnen!

Plockade in några stjälkar av sedum 'josé aubergine' att sätta i vatten för rotning, det är ju ett enkelt sätt att få fler plantor på.
Har även ett 30-tal buxbom plantor som jag tog som sticklingar tidigt i våras, de har fått finfina rötter så nu är det bara att hitta en plats för dem ute i någon rabatt...
Om det bara blev lite bättre väder så ska jag gå ut och plantera, har fortfarande inte fått ner mina träd i jorden...
Nej, nu struntar jag i det halvdåliga vädret- får väl ta på regnställ och gå ut!
Må väl!
Kram Ullis


2 kommentarer:

  1. Här hos mig ösregnade det nyss. Klippte gräset och insåg att jag får fortsätta någon annan dag. Men fick lite gräsklipp till rosorna ialla fall. Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  2. Hör och häpna, hösten är i antågande i Mälardalen, igår gick jag till mitt Maxi, ca 15 min promenad, men nu stannade jag och fotade en smällbärsbuske, är inte det tidigt, trodde de kom på senhösten. Har ju aldrig förr tänkt på sådant här, årstiderna har kommit och gått, har bara fotat från balkongen, hur årstiderna skiftar.

    Kram Mi

    SvaraRadera