fredag 27 augusti 2010

Väldoft i busken!

Oh, det doftar vår i min trädgård. Nämligen bestämt liljekonvalj!
Nästan så att man tror att det är slutet av maj, ni vet, lagom till morsdag då jag brukar plocka in stora buketter med liljekonvaljer. Placerar dem lite här och där i huset, njuter av doften, ända tills min man kommer hem och får ett astmaanfall...då får jag vackert kasta ut buketterna och grämas lite över att det inte gick 'den här gången heller'....
Men, det är ju inte liljekonvaljer som doftar utan i trädgården nu utan Konvaljbusken...

Clethra alnifolia 'Pink Spire':
En buske som blir ca 1.5 meter hög, trivs bäst i surjordspartier. Trevlig 'kompis' till rhododendron och azaleor, och vem uppskattar inte lite sensommarblomster...

Har ytterligare en konvaljbuske som jag inhandlat i år i Munkedal, även den bjuder faktiskt på en doftsensation;

Clethra 'Sixteen Chandlers'

Så vill du ha en vacker buske som doftar ljuvligt fram på höstkanten; skaffa dig en konvaljbuske...
jag lovar, du blir inte besviken!
Må väl alla rara!
Kram Ullis

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset, jag planerar ju en surjordsrabatt under en stor tall! Kronan är ganska gles men det blir ju inte jätteljust där. Tror du att konvaljbusken klarar det?
    Har du förslag på fler surjordsväxter?
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Det ska jag lägga på minnet.... Perfekt med lite doft på höstkanten också... och inte vilken doft som helst... Tack för tipset......

    Ha en underbar helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. De är ju jättevackra också tycker jag som spiror, den vita måste verkligen lysa upp i höstrusket. Du har så mycet fint i din trädgård, jättehärligt
    Ha nu en skön helg
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra buskar och underbart med härlig dofter så här på hösten! Tack för tipset!
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera