måndag 2 augusti 2010

min dag

Även denna morgon vaknade jag upp till ett lätt duggregn, ni vet, sådant där fint som man knappt känner men blir dyngsur av...
Så förmiddagen avlöpte inomhus för att runt lunchtid dra iväg en snabbis in till Örebro för lite shopping. Behövde handla lite grejer inför sonens kalas på fredag och dessutom lite ingredienser till kakorna som jag ska baka till på söndag- 1000 trädgårdar.
När jag passerade Plantagen såg jag att det stod stora REA skyltar...
så naturligtvis kunde jag inte hejda ratten utan bilen bara svängde in på parkeringen nästan av sig själv(!)
tråkigt nog var det inga sensationella växter som var på rea, några clematis som sett sina bästa dagar samt 'tag 4 perenner betala för 3'...inte heller dem var särskilt upphetsande...
Jag gick förbi de borden och hittade 6-pack med geranium i olika sorter, skuggröna och lavendel visserligen till ordinarien pris (99kr/packe) men endå, 2 förpackningar-12 plantor lavendel slank ner i korgen...dessutom hittade jag en lönn- orange dream som säkert stått i samma kurka minst ett år, alltså ganska så kraftig och med rejäla årsskott, den följde oxå med trots att jag redan har ett exemplar men priset var ok-149 kr.
Sedan bar det av hemmåt och då hade regnet gett sig, tack och lov!
Drog sedan iväg till skogs med stor korg och sekatör- nu skulle här bindas ljungkransar!

5 stycken blev det innan jag stack ståltråden under en nagel så blodet rann...
fick gå in och plåstra om fingret!
Därefter hade faktiskt gräsmattan torkat upp såpass att jag vågade ta ut gräsklipparen utan risk för vattenplaning, så nu är hela mattan klippt, det gäller att passa på för vem vet när det är uppehåll nästa gång?!

Har tillochmed  fått rädda in skålen med taklök under tak för att undvika drunkningsolyckor...

Jaha, det var min dag så här långt!
Nu ska jag fixa lite mat; har varit ute i landet och skördat- potatis, dill, div. örter och färsk vitlök
och i växthuset; gurka, så nu blir det kokt potatis, tzatsiki och grillade örtmarinerade kycklingfileér
Hoppas att det kommer att smaka bra!
Må väl alla rara!
Kramar Ullis

1 kommentar:

  1. Och här har vi problem med torkan...
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera