torsdag 12 augusti 2010

Livsfarligt trädgårdsarbete...

...kan man råka ut för när man gräver en ny rabatt för att få plats med en del av de finfina träden jag köpte i lördags!
Började direkt efter gårdagens fotosession med att markera ut på gräsmattan hur stor och vilken form den nya planteringen skulle få, grävde sedan bort grässvålen och körde till skogs, svetten lackade...
pust, tänk att man alltid lastar för mycke i kärran så att man knappt kan rubba den men min självbevarelsedrift skriker tydligen i högan sky: det går, du orkar, usch vad jobbigt att lasta mindre men gå fler gånger... så jag sliter, varje gång med en överlastad skottkärra som väger bly, kämpar mig upp för slänten till skogen, svär och förfasar mig över rötterna som stoppar upp och ligger i vägen...men till slut kommer jag fram med min last och kan tippa av, bara för att vända åter och göra om samma misstag igen. Lastar för fullt och sliter ont! Jaja, inte behöver jag gå på gym för att träna arm och axelmuskulaturen...! Det får jag gratis hemma i trädgården. Och knälyft likaså...!
Men det var ju inte det jag skulle berätta utan;
 jag hade tänkt mig en kant i rabatten av lite större stenar, och dessa fanns redan en del av i trädgården. Har genom åren samlat på mig div snygga, annorlunda stenar som 'kan vara bra att ha'. Bla hade jag några stenar i bakkant på ett surjordsparti som jag nu tänkte byta ut mot torvblock. Så sagt och gjort stenen puttades upp på gräsmattan med ett konstigt ljud, liksom ett  'woff', först förstod jag ingenting sedan stack det till i vänster lillfinger- då insåg jag att jag retat upp ett helt jordgetingsamhälle... jag fick ta till fötterna...gisses så jag sprang och getingarna efter... (ja ni ser: ändå mer träning...)
Det var bara att ta flykten in i huset, några 'snabba' flygare hann med innan dörren stängdes så det utbröt ett mindre krig mellan mig och några envisa, aggressiva odjur. Jag kan meddela att jag gick segrande ur den striden med endast ett stick till, men ack vad de båda har gjort ont!
Hela eftermiddagen och halva natten har jag haft ont av de båda, lillfingret svullnade upp rejält så jag kunde knappt böja på det och det andra sticket fick jag på baksidan av låret och det har kliat något vedervärdigt!
Efter samtal med grannen K som har biodling kom vi fram till att avvakta lite grann med utrotningen av getingarna.

stenen som jag skulle ha till rabattkant...
Även getingarna lugnade ner sig lite efter ett tag så jag kunde fortsätta med mitt rabattbygge...
Den stenen som jag tog fick vackert åka tillbaka ner i rabattkanten, kändes som om den kunde kvitta...
å kanske getingarna kan förlåta mig för min oförsiktighet när de fick tillbaka taket till sitt bo?!
jaja, tur att jag inte är allergisk mot getingstick...

om man tittar nära så ser man en geting flyga in mellan grenarna
Vill ni se hur rabatten blev?

fattas bara täckbark i kanten mot gräsmattan
Har planterat ganska mycke i den (min vana trogen)
Carya cordiformis, Prunus serrula, Prunus maackii 'amber beauty', Acer 'matsumurame', Querqes palustris 'green dwarf',  Acer 'summergold', Hydrangia 'wc kurilerna,' Rhododendron 'orbiculare' och 'eleganthulum', Schizophragma 'moonlight', Sambucus nigra 'black lace', Clethra -sixteen chandliers', Stewartia rostrata samt ett gäng perenner...
Blir nog bra när det vuxit ihop...
Nu ska jag gå ut och göra en rabatt till...

ungefär sådär stor...
hoppas att jag inte väcker några stickande, otäcka bevingade flygfän idag!
Må väl alla rara!
Kram Ullis


8 kommentarer:

  1. Det låter som väldigt oempatiskt om jag säger "hahhaaa!!", men du har verkligen lyckats att berätta med glimten.
    Annars är dylika stick inte att leka med - det kan ju faktiskt gå riktigt illa!
    Du klarade dig dock och den nya rabatten ser ju väldigt fin ut!/Anja

    SvaraRadera
  2. Oj, det är en av mina mardrömmar att träffa på ett sådant bo;-/ Skönt att det gick förhållandevis bra:-)

    SvaraRadera
  3. Aj, aj! Hoppas det går över snart - och att du inte får ryggskott av de överfulla skottkärrorna! Min man gör alltid samma misstag och får ont. Jag går hellre tre vändor och filosoferar under tiden...

    SvaraRadera
  4. Hualigen, vilken osis att råka på ett jordgetingbo, de är inte att leka med! Vilken lycka att du klarade dig så pass bra som du gjorde! Ta det lite varsamt med skottkärran, ryggskott är ett elände att råka ut för! Rabatten blev jättefin, jag gillar stenarna runtomkring!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Gör likadant jag med lastar kärran för full och sedan får jag kämpa som bara den. Rabatten ser ju ut att bli fin. Lycka till med nästa rabatt//Britt

    SvaraRadera
  6. Hmmm, jag vet hur det känns... har en gång i min barndom blivit stucken med 16 (!) bålgetingstick i ett ben...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Fint det blev. Grässvål blir egentligen jättefin jord, du kunde lagt det upp och ner i gropen... när du planterade träden. Smart att återanvända och växterna trivs, om man inte byter ut all befintlig jord.

    SvaraRadera