lördag 28 augusti 2010

Äntligen!

Hej raringar!
Äntligen blev det uppehåll, om än inte strålande sol så håller regnet sig borta vilket innebär en arbetsdag i trädgården!
Antalet träd i krukor som väntar på plantering har minskat, för jag har möblerat om lite grann...
Jag har flyttat på en ros till förmån för en persika...
Södersidans gynnsamma läge innebär hård konkurens bland de mindre härdiga växterna. Rosen Alchymist fick vackert flytta in brevid stockrosorna och där rosen stod grävdes det ur rejält och persikan planterades. Har tänkt mig att försöka spaljera upp den mot väggen men vet med mig att jag har svårt med att vara riktigt hård med sekatören, vi får väl se hur det kommer att gå?!

exempel på min dåliga sekatöranvändning... det är en båge som man ska kunna gå igenom...
Även Rhododendron 'Fantastica' fick flytta på sig, även den stod på en attraktiv plats (nedanför thujahäcken)
där skulle istället planteras makens Mamutträd...(jag hoppas att det i denna zon inte blir mamutlik, för då blir det problem med utrymmet).
Sedan har jag planterat, grävt kanter och fyllt på med täckbark. Rensat ogräs och krattat fallfrukt.
Massvis med äpplen som getingarna haft/har kalas på förpassades till skogen. Lite sura verkade getingarna bli för det blev ett väldans surr omkring mig medans jag krattade ihop äpplena. Lyckades dock undvika stick...
Ska fösöka klippa ner lite överblommade perenner innan de explodera och sprider sina frön 'hej vilt', bla solidago, telekia, digitalis och verbascum behövs klippas ner.
Har en hel del kvar att göra men det är bara 'roligt' arbete...
Även dammen skulle behövas rensas ut lite, har planterat in hornsäv som är en toppenbra vattenrenare men den har växt lite för bra så jag behöver håva upp en hel del innan dammen växer igen...!!!
Får nog ta tag i det nu!
Må väl!
Kramar Ullis

1 kommentar:

  1. Svårt att vara hård med sekatören samt med smitare =själv sådda små plantor som är så svårt att rensa bort.
    Mariana

    SvaraRadera