måndag 9 augusti 2010

Nya växter...

...är aldrig fel, å jag har ett helt gäng som står vid garaget och väntar på mig. Alla mina inköp från i lördags står kvar på samma plats som de hamnade då jag bar ut dem från pickupen i går morse.
Hann inte ens bära bort dem till växthuset igår men vad gör det?
Det var så trevligt igår på Öppen trädgård.
Vill passa på att tacka alla som kom!
Tack för alla kommentarer och värmande beröm!
Tack mamma och pappa för hjälp med fika!
Tack Mia för din konst!
Tack oxå till min man och barn som står ut med mig och min trädgård! Love you!


Så, nu är det en ny vecka, min sista semestervecka...
Hoppas på hyfsat trädgårdsväder så att mina växter kommer i backen!

Vet (naturligtvis) inte var träden/buskarna ska planteras men det ordnar sig alltid...får väl gräva någon ny rabatt, har ju fortfarande mycke gräsmatta kvar...!

Tänkte berätta lite om växterna jag inhandlade hos Tommy Ahnby i Munkedal:
Jag börjar med Lönnarna, Acer, ett favoritsläkte...
det blev 4 olika små lönnar av palmatumgruppen;
Summergold:
Nicholsonii:
Wilsons pink dwarf:
Matsumurame
Sedan inhandlade jag tre olika rhododendron:
Orbiculare; med ovalt-runda blad och klockformade blommor i rosa...en som jag har letat efter med ljus och lykta länge...!
Rex; en rhododendron med stora blad, alltså mellan 10-30 cm i längd och 4-11 cm bredd enligt Sköldberg i boken 'Rhododendron'. Blommar i rosa-vitt  tidigt på våren. 
Elegantulum, med smala blad, en ovanlig sort enligt Tommy Ahnby men mer än så vet jag inte så jag tar tacksamt emot fakta om denna rhododendron om någon vet något?!

Hoppas ni alla får en trivsam måndags eftermiddag!
Här faller regnet så jag håller mig inomhus och pysslar lite...
ska sätta upp nya gardinstänger och naturligtvis gardiner oxå!
Må väl!
Kram Ullis

4 kommentarer:

  1. Tackar för en trevlig stund i din trädgård hit kommerjag gärna åter och sitter och njuter//Britt

    SvaraRadera
  2. Tack för att vi fick vandra i din trädgård. Jag blev full av ideer nu. Pallen ska vi ställa på plats i morron. Kram Gunilla i Värmland

    SvaraRadera
  3. Hej Ullis !

    Tack för att jag fick besöka din trädgård i söndags och för pratstunden ! Jättetrevligt, roligt och inspirerande !
    Titta gärna in på min sida där jag skrivit ett inlägg om besöket !
    Kram Isa

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga inköp du har gjort!
    Jag har ännu inte fått någon födelsedagspresent av gubben trots att jag fyllde i slutet på juli. Får alltid välja nått själv, så det blir väl som vanligt att jag köper mig lite (många) växter.
    Fast just nu är jag lite mätt på att jobba i trädgården, så jag ska ta det lite lugnt. Som vanligt så höll man ju på som en dåre veckan innan visningen. Idag har jag - trots bra väder - t.ex. bara varit ute och klippt gräs med åkgräsklipparen i 2 timmar.

    SvaraRadera