fredag 20 augusti 2010

bara barr

Hej raringar!
Så var det fredag igen, veckorna rusar på och jag hinner inte med!
Ska iväg i eftermiddag för min sista helgtjänstgöring innan jag börjar plugga, så fredag kväll, lördag dag, söndag kväll och måndag dag vet jag vad jag ska göra...!
Även idag faller ett fint, fint regn med jämna mellanrum, trots detta gick jag en sväng i trädgården- måste ju kolla vad som händer... och resultatet blev blöta fötter och även blöt på ryggen och benen då man går emot regntunga växter...

Men växterna ser ut att må bra!
Och ganska vackert är det med regndroppar i barrtopparna!

Larix 'blå botan'


Picea omorika 'pendula'

Larix kaempferi 'Horstmans recurved'
Här kan vi snacka om att slå knut på sig själv!

Picea pungens 'glauca globosa'

Larix 'Puulii'

Picea 'Arnesons blue Variegated'

Och min absoluta favorit- alla kategorier: Picea abies 'Cranstonii'- Ormgranen!
Här fotografera åtminstonde 30 meter ifrån för att få med de karakteristiska grenarna...
Outstanding!
När jag köpte min ormgran för 12 år sedan var jag jättelycklig! Och faktiskt är jag lika lycklig över den idag, så fort jag går förbi måste jag klappa lite på den... prata lite med den....
Den är speciell!
Å när vi grävde dammen var det ormgranen jag var mest rädd för att den skulle bli skadad, sa till killen som grävde att han skulle bli lynchad om han förstörde den...allt annat var ok, men du rör inte min ormgran!
Och som väl var gick det finfint, inget gick sönder och dammen blev superbra!

Så summan av kardemumman är:
Barrväxter: finns en barrväxt för varje läge
en otrolig variation i form, färg, storlek och karaktär!
Fantastiska stöttepelare i trädgården!
Mer barrväxter i alla trädgårdar!

Må väl!
Kram Ullis

6 kommentarer:

  1. Oj vad många barrväxter du har. Den som slår knut på sig är ju riktigt rolig. Är det en näva du visar i förra inlägget. Vilken sort, måntro? Den är så söt. Lycka till med studierna . Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara barrväxter! Eftersom dom är så många + att man vet att du har så många buskar och träd också, så måste jag bara få fråga hur stor din trädgård är?

    SvaraRadera
  3. Jag har inte någon barrväxt i min trädgård förutom tallarna och granarna som växer på min tomt//Britt

    SvaraRadera
  4. Inser att jag borde ha mer Barrväxter i min trädgård då jag ser alla dina fina sorter.
    Men en Ormgran har även jag fast min är bara ca. 1,5m ännu.
    Hoppas du får en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Lena/isis; jo visst är det en näva, men namnet kommer jag inte ihåg-tyvärr. Men riktigt söt är den allt!
    Susie; Min trädgård är på 10000kvm, så visst har jag plats för många träd...och fler ska det bli...!
    Britt; Inget fel på tall och gran men det finns så mycket mer!!!
    Helen: Ormgranen växer ganska fort...och man kan inte få för många barriga vänner!
    Kram på er alla!/ Ullis

    SvaraRadera
  6. Hej. Jag söker med ljus och lykta efter Larix Blue Botan. Var fick du tag i den? Jag hade den i min gamla trädgård som jag lämnade vid skilsmässan . Mvh Ing-Britt

    SvaraRadera