måndag 30 augusti 2010

Rhododendron endast vårblommor?

...Nej, inte alls faktum är att vissa rhododendron är snyggare (?) utan blommor...
Kolla in denna rhoddis, visst är den snygg:
Alldeles silverglänsande blad och mjukt beige indument på undersidan...
Det är 'Teddy Bear'


Detta är rhododendron makinoi 'Fuji-kaku-no-matzsu' den har långsmala vackra silverfärgade blad.
Blommar visserligen på våren men bladen är ju såååå snygga!!!!

Rhododendron Orbiculare har nästan helt runda blad, vackert glänsande gröna. Denna sort saknar indument.
Rhododendron är ju uttalade surjordsväxter. De trivs alltså i jord med lågt pH-värde. De flesta rhododendron och azaleor (som ju är lövfällande rhododendron) blommar ju på våren men det finns ett gäng azaleor som är juliblommande.

Detta är 'weston innocense' fotograferad den 3/7, då var den helt full med knoppar och blommor som spred sin väldoft över stora delar av trädgården. Den blommade i ytterligare 10-14 dagar...

Andra surjordsväxter som passar att samplantera med rhododendron är:
buskar-träd:
Häxal, fothergila
Magnolia
Rosling, Pieris
Klockbuske, enkianthus
Kalmia
blomsterkornell, Cornus florida
Gaffelolvon, viburnum furcatum
ja, olvon finns det många snygga:

Detta är ett litet olvon som heter 'summer snowflakes' och blommar för fullt nu på sensommaren-höstkanten. Blir inte så högt utan växer mer ut åt sidorna- ca 70 cm högt och drygt metern brett.
Friskt grönt bladverk och typiska olvonblommor.

Hortensior är oxå underbara samplanteringsväxter med rhododendron och så lönnar förståss....
men då gäller det att de får grus under fötterna så de inte står för fuktigt för då är risken stor att de fryser under vintern.
Bland perennerna finns det massor med sorter som trivs i surjord:
Meconopsis, erytronium, rodgersia, epimedium, cornus canadensis, trillium, sanguinaria, pulmonaria, pulsatilla,astillbe, ett flertal primula och lilium gillar oxå surheten...
Ja, se inte blir en surjordrabatt tråkig och enformig inte... nej det gäller att blanda och variera både till bladform, färg och struktur.....

Några olika vyer över surjordspartier...:






Nu ska jag gå och packa lite grejer, ska ju till "sola i karlstá " imorgon för att börja på min nya utbildning!
Ha en finfin måndagskväll!
Kramisar Ullis

5 kommentarer:

  1. Tack för ett jätte bra inlägg!!!

    Ska plantera min japanska blodlönn i veckan. Den har mått bra i kruka i två år, men nu är det dags att hamna på friland... Klart jag ska sätta den vid mina roddisar! Skönt, nu har jag bestämt mig, det tackar jag för!

    SvaraRadera
  2. Tack för alla tips, jag har kopierat och tryckt ut!
    Nu ska jag börja planeringen på allvar! Är det någon av de surjordsväxter du har nämnt, som måste ha full sol? Det blir ju litet skuggigt under en tall, även om den är gles...
    Lycka till på kursen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Den med runda blad var fin.
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt angående roddars prydnadsvärde utöver själva blomningen - även om ja inte har sett en rodde som förfulas av blomning...men vi har rätt att tycka olika;)))!/Anja

    SvaraRadera
  5. Inte att förglömma blåbäret är också surjord.
    Det är härligt med växter som ser blommande ut på bladen!
    Ta en titt här - http://mariaberg-garden.blogspot.com/
    När du sett vad det gäller behöver jag din adress, grattis.

    Tänk vilken blomprakt med dessa vita "roddisar" blommande mitt i sommaren.
    /MB
    alltkangronska(at)gmail.com byt (at) mot @

    SvaraRadera