onsdag 25 augusti 2010

Härliga hortensior

Hej mina vänner!
Samlare som jag är tänkte jag idag bjuda på ett släkte som jag verkligen gillar; Hortensior- Hydrangea.
Jag har 14 olika sorter, en del kräsna och inte fullt så härdig, som kräver lite extra men ändå fryser ner...
hm, sedan har vi ju de där som bara växer och blommar utan konstigheter och med minimal skötsel, trevliga växter!
Så håll till godo;
Först ut: Hydrangia paniculata 'Quick fire'.
En härdig hortensia som är stadig i grenverket, blir inte lika hög som andra paniculater. Blommar länge med först vita knoppar som öppnar sig i rosa blommor, ju äldre de blir desto mörkare rosa-röda blir de.
Ljuvlig!

Hydrangia invoulcrata, en hortensia med lite ludna blad, blir ca 1-1,5 meter hög, kompakt växtsätt men med lite veka grenar. Blomknopparna är golfbollsstora (denna kallas ibland för golfbollshortensia) när konppen öppnar sig ser man mängder med himmelsblåa små blommor och ytterst vita utslagna blommor. En mycket trevlig buske med spektakulära knoppar och blommor!


'vanlig' hösthortensia; Hydrangia grandiflora.
Behöver kanske ingen närmare presentation? Är en trevlig upprättväxande buske som kan stammas upp till trädform. Blommar rikligt och länge med vita blommor som kan skifta i rosa ju 'äldre' blomman blir.
Vacker!


Vidjehortensia; Hydrangia arborescens 'Annabelle'
En verklig favorit, blir ca 120cm hög, friskt bladverk och otroligt rikblommande. Och vilka blommor, enormt stora, så stora att grenarna viker sig för tyngden om det regnar mycke. När knopparna kommer är de läckert limefärgade för att sedan slå ut i rent vita blomklasar. Fantastisk!
Har även kommit en ny dubbleblommig vidjehortensia som heter: 'Hayes starbust'. Köpte den ifjol men den frös ner litegrann men har kommit rejält nu under sommaren...

Knopp av 'Annabelle'


Hydrangia macrophylla 'Eddies red' fast jag vet inte 100% att sortnamnet är rätt eftersom blomman mer drar åt rosa än rött...
men fin är den hur som helst. Denna har jag haft i en stor kruka hela sommaren och den har blommat oavbrutet. Ska gräva ner den i rabatt och hålla tummarna för att den överlever vintern.

Som sagt, gillar hortensior! Trevlig sensommar-höstfägring!
Ha en trevlig onsdag!
Kram Ullis


7 kommentarer:

  1. Tackar så mycket för presentationen :-)Annabelle var det ju jag beundrade så hos dig på Tusen Trädgårdar dagen. Har tänkt fråga efter namnet men nu fick jag det :-)Den är ju sååå underbar. Mannen och dottern tyckte också om den så det passar ju bra. Sen att man kan stamma upp " vanlig " hortensia var ju en jätte bra ide´. Har ett ställe där jag gärna skulle vilja ha en hortensia men där det är så smalt . Så att stamma upp vore en bra ide´ just på det stället. Men höst och syren hortensia , är det samma sak?? Kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Underbara bilder av Hortensior!
    Dom är stora favoriter även i min trädgård, har köpt några nya i sommar som jag hoppas lever nästa år :=)
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för en trevlig blogg!
    Jag fick en liten hortensia av en granne för flera år sen. Den växer i skuggan och verkar trivas, trots brist på omsorg. Nu har jag några frågor:). Jag har tagit bort alla nertorkade grenrester på tidig vår. Är det rätt? Sen undrar jag om jag föröka den och isf hur? Kan den trivas i solen (oxå)?
    Tack!
    Mvh Jessika

    SvaraRadera
  4. Jag gillar dom också men...eftersom jag vet att Hortensia gillar sur jord har jag inte satsat på dom här, men jag har dock fyra exemplar.
    En sammershortensia som har varit helt underbar i år i sin "surjordslåda" i skuggan nedanför altanen.
    Sen hade jag två vanliga `Endless´ i krukor som förra våren fick flytta. En till en pallkragslåda där den växer, men inte blommar. En till murrabatten där det är lite skuggigt och den har både växt och blommat - och så har jag en självsådd i långrabatten bakom en annan buske som jag hittade härom dagen!

    SvaraRadera
  5. Hej Ullis! Har insett att vår trädgård saknar höstblomning så nu ska vi satsa på bl.a. hortensior. Antecknar flitig från din blogg!

    SvaraRadera
  6. Jessika: Du har alldeles säkert gjort rätt genom att klippa bort torra grenar på våren. Förökning av hortensior görs genom frösådd- tar lång tid. Med vidjehortensian kan man med fördel dela rötterna då den breder ut sig åt sidorna, det fungerar inte på paniculatorna som är med vedartade i stammen. Att sticklingsföröka dem borde vara det enklaste men jag har faktiskt inte provat någongång...
    lycka till! Kram Ullis

    SvaraRadera
  7. Så fint det blommar vore något för min trädgård som inte har så mycket färg nu//Britt

    SvaraRadera