fredag 13 augusti 2010

Fortsättning...

...på rabattbyggerierna gick i betydligt lugnare tempo jämfört med dagen innan. Jag höll mig ganska långt ifrån surjordsrabatten där jordgetingarna härjar, men dagen lång var det ett liv utan dess like just där, flygfäna avlöste varandra i jämn takt, när den ena flög ut så flög den andra in...

Jag hade ju tänkt att gräva ytterligare en rabatt för att få ner fler plantor som står och väntar.
Även denna hade jag tänkt skulle ha en stenkant fast jorden skulle inte vara lika sur som i den andra. Skulle ju plantera clematis och några rosor som inhandlats tidigare.

Vädret var på min sida; solen sken och det var 24 grader varmt och med en luftfuktighet som ett våtvarmt omslag, gissa om svetten lackade när fler skottkärror fylldes och kördes till skogs...

Lillium 'Stargazer' mitt i Hosta 'Sum and Substance'
Hur som helst, sten kördes fram, jord, kompost och gödsel fylldes på och sedan blev det plantering;
Rosa Chinensis 'Viridiflora', Rosa Alba 'Tender blush', Clematis Texensis 'Radiance' samt Clematis 'White heart' grävdes ner. Sedan gjorde jag en specialare; blandade ner ett lass ogödslad torv mellan rosorna och där fick en Hydrangia paniculata 'Dharuma' bo. En låg, ca metern hög hortensia med alldeles förtjusande blommor...är lite svag för hortensior...

Hortensia paniculata 'Dharuma'
Hela rabatten blev så här:

Gjorde ett klätterstöd av pinnar inhandlade på granngården samt ståltråd lindat runt, hoppas att clematisarna kommer att kunna klättra bra där. Såg en liknande ställning hos Finn Eldh och där verkade det fungera.
I ytterkant runt om rabatten är det en liten Hosta ' Chinese sunrise' som jag delat på, blev drygt 50 plantor av den delningen...

Annars hade jag sällskap av massor med fjärilar, verkar som om de gillar sensommarblommorna. Räknade till 8 olika sorter, är ju tyvärr dålig på vad de heter och dessutom dålig på att fotografera dem... snabba rackare det där, tror att man zoomat in dem bra och ska precis trycka av då slår de ihop sina vackra vingar eller flyger vidare...
Här är dock någon bild som blev 'mindre dålig'


Hopp, nu väntar mer plantering, har en tanke om att alla plantor ska ner i backen innan jag börjar jobba på måndag...
Visserligen brukar det gå bra att husera diverse i krukor länge men det är ett annat pass med det...
och jag ska ju försöka bli mer ordentlig, har jag tänkt....
Vi får väl se hur det går!
Ha en bra fredag alla rara!
Må väl, Kram Ullis

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Det ser ju riktigt trevligt ut! Jag hade velat komma ut till dig och tittat på din trädgård, när du hade öppet. Kankse finns det möjlighet att komma en annan dag?

    Mvh Gry

    SvaraRadera
  2. Oj va ´du fixar och donar. Kan jag inte få lite energi av dig :-) . Vill få igång nån rabatt jag med. Vacker den är, Star Gazer. Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det en underbar tid nu när man ser vad man saknar och kan plantera in nytt. Själv har jag just beställt 8 lite "udda" solhattar för leverans om en vecka ungefär. Sen har jag också en önskelista med lite buskar och träd på, men då måste jag ta mig till fastlandet och handla och det lär inte bli i år tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Oj Ullis att du orkar i värmen ! Jag är djupt imponerad av din energi och alla rabatter du gräver i din fina trädgård !

    Hoppas du hinner vila kroppen också mellan varven och njuta av allt jobb du lagt ner !
    kram /isa

    SvaraRadera
  5. Fattar inte hur du kan hinna så mycket på en dag! Och dessutom fånga en påfågelöga och en kålfjärilhona på bild! Här är det torka igen, hinner bara vattna och skörda allt som mognar.

    SvaraRadera
  6. Det blev ju fint.
    Funderar också på att dela några hostor.
    Mariana

    SvaraRadera