onsdag 1 september 2010

djur i trädgården

finns det många, både sådanna som är välkomna men även sådanna som tar sig friheten att besöka Blomsterbo utan inbjudan. En del är till och med så fräcka att de gladeligen förser sig och smaskar i sig både frukter och bär likväl som blad, knoppar och blommor. Ibland blir jag rent förbannad särskilt då sorkar varit framme för de förstör betydligt mer än sniglar, rådjur och getingar...
En tur i trädgården en dag med kameran i högsta hugg resulterade i ett helt gäng besökare:

Men en del djur är faktiskt välkomna som tex humlorna

Trollsländorna trivs i dammen, men de är inte helt lätta att fånga på bild, denna satt dock still på kaveldunsstjälken medans andra flög runt för fullt...

och knappt gick att fånga...

Snäckor är det gott om iår men de gör inte lika stor skada som mördarsniglarna. Jag har dock inte haft besök av några sådanna i min trädgård ännu...
och faktum är att jag är glad så länge de håller sig borta!

Fjäril på blomsterbönan, hon är minsann välkommen.

men jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna bärfis som satt sig på mina ärter...
Andra besökare som finns är; salamandlar, dykare, skräddare, jordgetingar (som jag haft ett smärtsamt möte med) plus ett helt gäng andra som man vet finns där men aldrig ser...
Men som sagt, gäster i trädgården är alltid välkomna både fyrbenta och tvåbenta, flygande, skuttande eller krälande bara de är som jag och gillar det jag ser och inte förstör, gräver upp eller på annat vis saboterar växtligheten!

Hoppas att ni alla får en fin dag. Själv ska jag sätta mig i skolbänken för ytterligare en korvstoppningsdag. Blir nog lätt så när det är en distansutbildning och introduktionen (som jag är på nu) bara är på 3 dagar...
igår höll vi på till halv sex och jag promenerade till mitt boende i spöregn...
Är inte van vid att sitta stilla och lyssna en hel dag i sträck, sedan var man nog lite nervös över att inte veta vart man skulle (helt nytt universitet) och inte känna en enda kotte... allt tillsammans resulterade i ett rejält migränanfall igår kväll, och tror ni att jag hade några lämpliga piller med mig? Nej, naturligtvis ligger dem hemma i skåpet i Blomsterbo och gör ingen nytta, men jag fick ta ett par alvedon iallafall och gick och lade mig med täcket över huvudet och sov. Så nu känns det bättre och jag är redo för en ny spännande dag.
Hade ju tänkt kolla in vad Karlstad har att erbjuda i form av shopping och annat trevligt men vi får väl se hur dagen utvecklar sig...om man hinner med en sväng till city i eftermiddag?! Vill titta in på inredningsbutiken 054
som är helt i min stil....
Jaja, vi får väl se...
Må väl alla rara!
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Stackare, hoppas att migränen är bort och håller sig borta nu!
    Njae, inredningen hos 054 har nog inte riktigt min stil så jag är inte avundsjuk på ditt eventuella besök där.
    Visst har man massa kul och trevliga besökare i trädgården, dock även en del obehagliga. Har nyss - med hjälp av gubben - klippt ner mina sex jättestora tomatplantor med MASSOR av tomater på grund av något äckligt som äter upp dom så fort dom börjar mogna. Inte kul alls!

    SvaraRadera
  2. Instämmer när det gäller "gäster" i trädgården. Sorkar vore hemskt men faktum är att mördarsniglar inte ställer till mer skada än åkersniglar och snäckor! Vissa snäckor frodas till och med på mördarsniglarnas ägg!
    Blir väldigt intresserad när du berättar om introduktion till distansutbildning. Eftersom jag själv har varit lärare på sådana kurser kan jag kanske hjälpa, bl.a. med en massa kurslitteratur som jag har här i kassar och tänker skänka bort.

    SvaraRadera