torsdag 16 september 2010

Ekar, artikelfrustration och lite trädgårdspyssel

God förmiddag alla raringar!
Tänk vad lite trädgårdsarbete kan göra för hur man känner sig, igår var jag deppig och irriterad över att pluggandet gick trögt, hade problem med tekniken (både studieteknik men även datastrul). Artikelgranskningen gick dåligt (vart har mina engelska kunskaper tagit vägen?- de är nog bortsorterade någonstanns i ett avlägset fack längst bak i hjärnan) jag fattade ingenting av de artiklar jag letat fram genom databasen.... så vid 2-tiden igår lade jag ner studierna och gick ut!
Då var det ett underbart höstväder så gräsklipparen startades och gick varm då gräset hade vuxit väldigt mycke sedan klipparn senast var ute...
Det tog ca 1 timme att springa över den gröna mattan, sedan fortsatte jag med lite lökplanteringar, därefter planterade jag lite av de perenner som väntat i backar sedan inköpstrippen till perennagrossisten för ett par veckor sedan...!

Echinacea 'Green envy'

Även lite nerklipp av överblommade perenner hanns med och dessutom lite ansning av diverse träd som vuxit sig yviga. Därefter rensade jag en rabatt.
Fortsatte sedan med att rensa ur dammen,
har planterat in hornsäv för att rena vattnet. Men den har tydligen trivts lite för bra för hela dammen var full med den så det blev till att håva upp... en hel skottkärra fylldes!
Sedan krattade jag nedfallna äpplen och asklöv och då började det regna! Och som det regnade! Fick springa in och ändå hann jag bli rejält blöt, skuren varade som tur var inte så länge så efter bara en kvart gick jag ut igen och möttes av en fantastisk regnbåge:

(svårt att fota- men hoppas att ni ser lite av den magnifika regnbågen iallafall)

När jag väl hade kameran i näven tänkte jag gå en sväng i trädgården och njuta lite...
vill ni följa med? Tänkte visa några häftiga och annorlunda ekar- querces som huserar i Blomsterbo:
Häng med-

Querqes 'Irtha'

Querqes 'Crispa'

Querqes 'Pontica'

Querces 'Cristata'
Alla dessa ekar är fantastiskt vackra och annorlunda i bladen!
Nu ska jag återgå till mina vetenskapliga artiklar, hoppas att 'tänket' behagar komma fram från gömstället...

Må väl alla rara!
Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Hej Ullis!
    Skickar några mentala kramar för att det ska lossna därinne i hjärnbarken:-)

    Du har verkligen många roliga sorters träd. Rena rama botaniska trädgården hos dig.

    Ha det fint! kram H.

    SvaraRadera
  2. Ja, trädgård hjälper mot allt:)
    Så mycket du hann med på en halv dag eller vad det blev...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tänk vad trädgården gör underverk för knopp och kropp//Britt

    SvaraRadera