fredag 3 september 2010

Lååååånga dagar

...har passerat här i veckan. Påbörjade ju mina distansstudier till operationssjuksköterska tisdag-torsdag med korvstoppningsdagar i Karlstad. Trevlig, inspirerande men ack så mycke...
Inser att jag har 'lagt av' med förmågan att kunna sitta stilla och lyssna från tidig morgon till sena kvällen...drömde mig bort till trädgården och naturen istället för att vara uppmärksam på vetenskapsteoretiker och forskningsmetodik som kom som en kalldusch redan första dagen, trodde i min enfalld att vi skulle börja med 'operationssjukvård'...men nej då, vi började direkt med examensarbetet som skall vara klart i maj-2011......
Så som ni förstår har det inte blivit mycke trädgård för mig de senaste dagarna, men nu är jag hemma igen (å hur skönt är inte det...?) Så lite trädgård blir det iallafall så här i slutet av veckan.
Faktum är att jag hade en riktigt glad överraskning väntandes på mig när jag kom hem; hade vunnit i en bloggtävling som Maria Berg anordnat. Och vinsten:


4 st superfina vykort som Maria fotat....Tack så hemskt mycke!

Annars så är trädgården lite höstlik, bladen börjar få höstfärger både:

viburnum furcatm, gaffelolvon

 Rodgersia podophylla
blåbärsris i höstskrud
Även asken har börjat släppt sina blad så nog är vi på väg mot hösten hur mycke vi än strävar emot.
Visserligen älskar jag höstens höga klara luft men jag tycker att det är för kallt!
Inte ens mitt på dagen går kvicksilvret över 15 graders-sträcket och nattetid är det overkligt nära nollsträcket. Inte vill jag ha nattfrost ännu, väldigt mycke växtlighet återstår...
Vi får helt klart hoppas på en brittsommar så september kan bli solig och varm då det känns som om augusti blev höstmånad med mycke regn och frånvaro av sol.....
Hoppas att ni får en finfin helg med mycke trevlig trädgårdsarbete, själv hoppas jag på att få spendera flera timmar ute i trädgården denna helg för nästa vecka ska jag ut och intervjua en operationssjuksköterska om hennes yrkesroll på min första verksamhets förlagda praktik. Ska bli så spännande...!
Må väl alla rara!
Kram, Ullis

2 kommentarer:

  1. Vilka fina vykort du fick som vinst! Och det låter otroligt jobbigt att börja plugga i vuxen ålder, starkt gjort!!
    Rodgersia podophylla hade jag i Stockholm i fuktig, skuggig lerjord och den var så fin så jag planterade ju en direkt när jag gjort en första rabatt här - den tog sig aldrig ens! Nej man får anpassa sitt växtval efter förutsättningarna man har. Därför har jag nu gett upp hoppet om en stor vacker Magnolia, dom två jag har får växa i stora krukor istället och då blir ju träden inte så stora tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Hej Ullis!
    Jag tycker du är strong som vidarutbildar dig. Jag vet ju själv hur jobbigt det är att sitta still och korvstoppas. Man skruvar sig hit o dit för att inte hamna i koma...;-)
    Dina bilder ger mig lite tröst, när sommaren är slut så får man glädjas åt de vackra färgerna istället:-)
    Ha en fin helg, hoppas på fint väder till oss! Hillevi

    SvaraRadera