onsdag 29 september 2010

Neeeejjjjjj!!!

Hösten är verkligen här! Första frostnatten har passerat.
Gräsmattan var vackert(?) vit imorse när jag for iväg och risken för frost även i natt är stor!
 Redan nu är det kallt ute...
Solen har visat sig från sin bästa sida idag, knallblå himmel och ca 14 grader varmt.
Äntligen har jag fått ner perennerna och de träd som ej kommit i jorden förrens nu, visserligen blev det inte på 'rätt' ställe (mest för att jag inte vet vart jag ska ha dem) så nu under vintern får de husera i potatislandet!
Idag har Mats från Hemsjöns gårdsbutik varit här och mätt för mitt växthus!
Så snart, snart blir det snickerier här ute... jag längtar!
Min pappa ska hjälpa mig att mura upp en tegelvägg på ena gavelsidan av växthuset, drömmen är att hitta en liten söt kamin som kan installeras där för att förlänga säsongen ytterligare!
Imorgon har jag tänkt städa ut mitt andra växthus, ännu finns några tomater kvar och physalis i mängder, men jag tror att det inte kommer att bli så mycke mer mognad i växthuset så de små 'gröningar'som finns kvar får mogna inne i köket!
Ha nu en finfin kväll!
Må väl, kram Ullis

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Åhhh! Det kommer att bli så fint med ditt drömväxthus!En liten kamin skulle även jag vilja ha men det är ju på nätterna än så länge man borde ha värmen - hur tänker du använda kaminen? Kanske har du något tips som jag inte har kommit på?/Anja

    SvaraRadera
  2. Lycka till med huset .. härligt med kamin .. jag ångrar att jag inte planerade för det vid vårt bygge !

    Ha det så bra !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Åh, ett växthus till. Och med tegelvägg och kamin! Wow! Jag blir grön av avund! Lycka till med bygget, ska bli spännande att se hur det blir:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Hejsan !
    Min majs jag satte är tydligen inte färdig än, kanske bäst att ta ner den innan frosten tar den.Två morgnar har det varit frost på gräsmattan.
    Mina paprikor är stora och gröna, blir inte mer än så, hårda med.Kanske de efter mognar om jag skär loss den från stjälken, eller ska jag låta dem vara kvar ett tag till, de har stått inomhus 14 dagar nu, bara fått komma ut i solen då och då.Varför lyckas inte jagJo med Physalis-trädet jag satte för ett par år sedan.Om det bar frukt,massor och kul var det, när mitt minsta barnbarn Felix som älskar just den frukten (annan frukt med för den delen) fick plocka själv.Vilken glädje jag såg i hans blick då.Glömmer det aldrig.
    Kram Mi

    SvaraRadera