tisdag 28 september 2010

En doft av apelsin....

.....spred sig i köket när jag skördat frön från Magnolia Sieboldii.
Ute i trädgården hängde frökapslarna redo när jag passerade på min dagliga inspektionsrunda.

Det var som om de bad om att bli skördade. Visst ser det läckert ut med de orangea fröna i den rosa-lila kotten?!
Fruktköttet skrapades bort och det var då det doftade av apelsin steg i mitt kök, underbart- lite julstämning infann sig hos mig! Hela 15 mogna frön skördades och ska sås och ställas ut för naturlig stratifiering under vintern, sedan är det bara att hålla fummarna för att några frön ska gro!

Annars gör hösten sig mer och mer påmind ute i trädgården. Hostor, katsuror, lönnar och andra växter skiftar i vackra färger. Ännu har vi inte haft frost men nätterna är deffinitivt klart kyliga!


solen strålar ikapp med lönnens blad, jag sitter inne vid datorn och längtar ut...
Hoppas ni alla mår bra och njuter av solen!
Kramar Ullis



6 kommentarer:

  1. Hej, det var verkligen en häftig frökapsel från magnolian. Häftig färgkombination.

    Ha en bra kväll och vecka.

    MVH

    Petra

    SvaraRadera
  2. Så härligt att ta egna frön. Hur härdig är den sortens magnolia? Skulle så gärna vilja ha en magnolia, men svårt att hitta som passar i zon 4, tycker jag. Eller är jag bara en fegis?
    Sitter också vid datorn och längtar ut denna soliga höstmorgon:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Jamen så fantastiskt roligt att så egna magnoliafrön! Vi börjar långsamt acceptera att kylan knackar på dörren (vad ska man göra liksom, man har inte så mkt att sätta emot ;-) )och njuter liksom du av hur vackert det ändå är.

    SvaraRadera
  4. Ja när solen lyser så är hösten en njutning av alla vackra höstfärger och när regnet öser så njuter vi inomhus av tända ljus och mys i soffan.

    mvh mia

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt vacker frökapsel!
    Mina magnolior har ju inte blommat och lär väl inte göra det nästa år heller nu när jag grävt upp dom och krukat dom. Ska INTE satsa på några fler, utan hålla mig till sådant jag vet gillar kalkhaltig jord. Men...ibland så vill man ju bara ha en speciell växt!

    SvaraRadera
  6. Idag är en underbar dag har suttit ute ett tag i solen och värmt näsan//Britt

    SvaraRadera