torsdag 9 september 2010

gott och blandat från trädgården.

God kväll!
Vilket fint väder vi har ikväll, solsken över trädtopparna och 16 grader varmt fortfarande. Luften är så där klar och hög...känns att hösten är på gång...!
De senaste dagarna har jag knappt hunnit/orkat ut i trädgården. Har kommit igång 'på riktigt' med plugg och dessutom varit på operation de senaste två dagarna, ny miljö, nytt folk och ett helt nytt arbete men oj, så kul! Jag har 'hittat rätt'! Ska inte tråka ut er med detaljer fårn operationsgolvet utan istället visa några bilder på trevligheter i trädgården:

Hosta, köpt som Frances Williams...men jag undrar jag...


Heucherella 'Sweet tea'


Den gröna rosen, rosa chinensis variegata bjuder fortfarande på flera rosor, lite fulsnygga tycker jag, men de doftar som rosor ska!

Magnolia siebodii blommar om samtidigt som hon bjuder på frökottar i en annan gren. Har tänkt passa på att fröså av den om jag hinner med, det sägs att fröna gror bäst om de sås färska...någon som har erfarenhet av detta?

Körsbärsbenveden, Euonymus planipes är full av frukter i läcker klarröd färg, de börjar snart öppna sig och då hänger frönen ner i sitt orangefärgade fruktkött.
Igår var jag in på ica och gjorde fynd; 2 st ljung: med tilltalsnamnet Esther för 29 kr för båda!
Bild ska ni få se imorgon, dessa tänker jag plantera snaras och hoppas på att de etablerar sig så de klarar vinter...
Ha en skön torsdagskväll!
KramUllis


5 kommentarer:

  1. Den där körsbärsbenveden läste jag om för första gången bara häromdagen. Den verkar ju helt ljuvlig! Är den svår att få tag i? Blir den stor?
    Tack för alla fina bilder idag!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Vad gröna blad din Euonymus har ännu. Min har lika röda blad som frukterna har.
    Visst känns hösten i dofterna och färgerna, men det är fint att kvällarna inte ännu är så kyliga./Anja

    SvaraRadera
  3. Nej, det ser inte ut som 'Frances Williams', men fin ändå:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. ååh den där sista bilden gillar ja! o tänk inte har jag skaffat nån än... är det för sent på säsongen nu?

    SvaraRadera
  5. Hej Ullis! Ledsen att jag inte hört av mig, vi har haft det ena gästgänget efter det andra så jag har försummat både bloggen, e-posten och trädgården...Svarar dig per mail ang kurslitteratur.
    Din trädgårder ser ut att må mycket bra. Omblommande Sieboldii! Vi fick inte en enda blomma ens i våras... står nog för skuggigt. Körsbärsbenved har jag nog inte stött på. Har samma frågor som Madame C, hoppas du berättar mera i något inlägg framöver.
    Ha det gott!

    SvaraRadera